De deelnemers aan de nieuwe editie van de Dutch Hotel Award zijn volop in beweging, ziet de jury. Het succes van morgen loopt als een rode draad door de strategische visie van alle bedrijven. ‘Niet vanwege het feit dat het dit jaar het thema is van de award, maar simpelweg omdat de meeste hoteliers zich realiseren dat stilstand achteruitgang betekent en dat de concurrent heel erg wakker is’, ziet initiatiefnemer van de Dutch Hotel Award Francesco Monaco.
‘Waar in het verleden er nogal eens werd geschermd met een enkel onderwerp dat volledig werd uitgemolken (denk aan MVO, een technische oplossing of een F&B concept), zien we nu dat de complete bedrijfsvoering opnieuw wordt uitgevonden en helemaal future-proof wordt heringericht.’
De gast van de toekomst mag dingen verwachten als een check-in zonder receptiemedewerkers, slim boeken via gesloten circuits waardoor de marges verbeteren, uiterst flexibele service (alles kan!) en tailormade hotelkamers (keuze in geuren, kleuren en beddengoed).
‘Maar wat alle halve finalisten het belangrijkst achten is employer branding, oftewel: hoe kunnen we ons positioneren als bedrijf? Belangrijk daarbij is dat ze medewerkers maximaal ontwikkelen, ruimte geven, sfeer creëren, uitdaging bieden en een maximale tevredenheid realiseren.’
Op deze aspecten lette de jury bij het aanwijzen van de halve finalisten en de volgende vijf bedrijven hebben dat volgens de jury in hun aanmelding het beste naar voren gebracht.
De halve finalisten (in alfabetische volgorde):
- Black Label Hotel - Valkenburg
- Blooming Hotel - Bergen
- Guest House Hotel - Kaatsheuvel
- Jaz Hotel - Amsterdam
- Postillion Hotel & Convention Centre - Amsterdam
Uit de mond van de jury:
'Prikkelende motivatie: de teamspirit spat er van af', over Black Label Hotel.
'Mooi bedrijf, inspirerend en op bepaalde vlakken uniek', over Blooming Hotel.
'Wat een uitstraling: je kan jezelf zijn net zoals thuis, terwijl het gebruik technologie naadloos wordt verweven in de gastbeleving', over Guest House Hotel.
'Een mooi voorbeeld hoe men mikt op millenials zonder te vervallen in clichés', over Jaz Hotel.
'Knap hoe dit team zich met dit hotel opnieuw heeft uitgevonden', over Postillion Amsterdam.
Powerpresentatie
Op woensdag 22 mei zullen de teams van deze vijf hotels tijdens de halve finale een powerpresentatie te geven in de Heineken Experience in Amsterdam. De jury kiest op basis van die presentatie drie finalisten, die op donderdag 23 mei worden bekendgemaakt via Missethoreca.nl.
Finalisten
Die finalisten worden vervolgens door de jury bezocht op donderdag 14 juni, waarbij ze in exact twee uur de jury mogen overtuigen dat hun hotel de beste sleutel tot het succes van morgen in handen heeft en daarmee de Dutch Hotel Award 2019 moet winnen.
Op donderdag 20 juni wordt de winnaar van de Dutch Hotel Award 2019 en opvolger van Novotel Amsterdam Schiphol Airport bekend gemaakt. De uitreiking van de Award zelf vindt vervolgens op woensdag 26 juni plaats in het winnende hotel.