In de tuin van het Corendon Hotel van Atilay Uslu in Badhoevedorp wordt het vliegtuig nu omgebouwd tot 5D experience over de 747 en de geschiedenis van de luchtvaart. Bezoekers kunnen straks door, over of onder het vliegtuig lopen en op plekken komen die normaal gesproken niet toegankelijk zijn voor het publiek. Zo kunnen ze de cargo-ruimte zien waar de bagage wordt ingeladen, zien hoe er getankt wordt en een kijkje nemen in de keuken van de businessclass en de cockpit in het upperdeck. Ze kunnen zelfs over de dertig meter lange vleugels lopen. Daarnaast worden bezoekers meegenomen in de geschiedenis van de luchtvaart.
Het Corendon Village Hotel is het grootste hotelcomplex van de Benelux en opende vorig jaar zijn deuren in Badhoevedorp. Misset Horeca had tijdens de realisatie van het hotel een interview met Atilay Uslu. Daarin vertelde hij al over zijn plannen het vliegtuig naar zijn hotel te halen. Nu, dik een jaar later, voerde hij ze daadwerkelijk uit. Wat de gehele operatie kostte laat Uslu niet los. 'Veel geld. Heel veel geld.'
Boeing 747 over de A9
Meest spectaculaire onderdeel van het transport was de oversteek over de A9 in de nacht van vrijdag op zaterdag 9 februari. Het vliegtuig stond tijdens haar laatste reis op een speciale aanhanger met 48 assen die afzonderlijk van elkaar op afstand bestuurd konden worden. Het bedrijf Mammoet nam het precisie transport voor haar rekening. Er waren 57 bewegingen nodig om het 64 meter brede vliegtuig achteruit in te parkeren in de hoteltuin.
Het transport bracht niet alleen veel media-aandacht, Uslu gaf ook belangstellenden de kans het transport van dichtbij te bewonderen. Na inschrijving werd geloot en zo konden duizenden mensen gedurende de nachten meekijken.
De Boeing 747 is het voormalig KLM-toestel ‘City of Bangkok’ dat na 30 jaar trouwe dienst een nieuwe eindbestemming krijgt in de hoteltuin. Het toestel is 64 meter breed, 71 meter lang en weegt 160 ton. Om het veilig op zijn plek te kunnen houden is het vliegtuig vandaag op 1,5 meter hoge stalen sokkels van in totaal 15 ton staal gehesen. Daaronder zitten zware betonnen platen die berekend zijn op het enorme gewicht.
'Pas en meetwerk'
Corendon-oprichter Atilay Uslu had zelf een kamer geboekt in het hotel. Precies op de plek waar - als alles goed zou gaan - de neus van de Boeing voor het raam zou komen te staan. ‘Toen ik vanochtend de gordijnen opende, zag ik haar in volle glorie staan. Ik realiseerde me dat na maandenlange voorbereiding het ons echt is gelukt om het toestel met veel pas- en meetwerk op haar uiteindelijke plek te krijgen. Daar word je wel even stil van’, zegt hij.
Het transport in cijfers
De laatste vijfdaagse reis van de Boeing werd een indrukwekkende operatie. Het vliegtuig moest eerst 8 kilometer over het luchthaventerrein van Schiphol getransporteerd worden en daarna nog 4,5 kilometer door de akkerlanden. Zwaar transportspecialist Mammoet vervoerde het 160 ton zware toestel op een trailer die nog meer woog: ruim 200 ton.
De trailer verdeelde het gewicht van de Boeing over 192 wielen. Om ervoor te zorgen dat de trailer niet wegzakte in de drassige akkergrond, werd een speciale weg aangelegd van circa 2100 metalen rijplaten van 1500 kilo per stuk.
Over de 17 sloten werden speciale bruggen gebouwd. De trailer reed met een snelheid van 5 kilometer per uur en werd op afstand bestuurd door mensen van Mammoet, die ernaast liepen. Hij werd aangedreven door twee zogeheten powerpacks, elk met een vermogen van 390kW, goed voor meer dan 1000 pk. In totaal moesten bij het transport 18 bochten worden genomen, waarvan de eerste 7 op het terrein van Schiphol zelf.
Corendon Village Hotel
Het hotel opende in 2018 zijn deuren in het voormalige hoofdkantoor van Sony en is met meer dan 680 kamers, suites en appartementen het grootste hotel van de Benelux.
Uslu investeerde een kleine 80 miljoen euro in de bouw van het Corendon Village Hotel. Hij zij destijds: ‘Veel geld, maar het valt mee als je bekijkt dat we er 677 kamers voor terug krijgen. Elders in Amsterdam bouwen mijn collega’s hotels met 250 kamers voor hetzelfde bedrag,’ Het pand kocht Corendon al in 2015 voor 14 miljoen euro. Sindsdien werd ontworpen, getekend en onderhandeld. ‘We zijn een bedrijf dat houdt van korte lijnen waardoor we het budget beperkt konden houden. Maar het is wel een vier sterren-plus hotel hoor.’
In november vorig jaar is het laatste deel van het hotel officieel geopend: het conference gedeelte met elf vergaderzalen voor 8 tot 600 personen. De Nederlandse tak van Corendon staat op nummer 82 in de Top 100 grootste bedrijven en merken van Misset Horeca 2018.