Elite verrast door plotselinge media-aandacht voor Joppiesaus

Elite verrast door plotselinge media-aandacht voor Joppiesaus

Joppiesaus is in het nieuws. De precieze reden waarom kranten, radio en websites er ineens aandacht aan besteden, is niet helemaal duidelijk. In Neede zijn ze er in ieder geval blij mee.

‘Wij zijn ook positief verrast’, zegt Pleun van Halm van Elite. ‘Het begon met een stukje in regionaal dagblad Tubantia. Dat verscheen ook online en werd doorgeplaatst in het Algemeen Dagblad.’ Daarna pikten Business Insider en DeOndernemer.nl het op, en werd Elite-directeur Harry Niemeijer ook nog eens gebeld door dj’s van Radio 538. ‘Daar blijken ook fans te zitten’, aldus Van Halm.

Joppiesaus komt uit Glanenbrug

Het artikel van Tubantia ging over het ontstaan van Joppiesaus en het succes van vandaag de dag. De saus is uitgevonden bij Annie’s Snackbar in Glanenbrug. Het recept is van Janyne de Jager, de dochter van de eigenaar. Harry Niemeijer ontdekte de saus begin deze eeuw en zorgde ervoor dat heel Nederland er bekend mee werd.

Maar waarom het artikel juist nu verscheen in Tubantia, weet Van Halm ook niet. ‘Er is geen trigger, geen zoveel jarig bestaan of iets anders dat het vermelding waard is. Het werd gewoon opgepikt, en dan gaat het balletje rollen.’

Steeds populairder in Duitsland

Waar het in de media ook over gaat, is de verkoop van de saus in het buitenland. Van Halm laat weten dat vooral de afzet in Duitsland toeneemt. ‘Dat begon in toeristische gebieden’, zegt Van Halm. ‘Nu weten steeds meer grossiers ons te vinden, terwijl we daar geen vertegenwoordiger hebben. Het is organisch gegroeid. We hebben het merk in 2013 gerestyled met de slogan ‘Vers Lekker’, in het Duits ‘Frisch + Lecker’. Vanaf dat moment is het harder gegaan.’ Joppiesaus is ook in België en Spanje te koop.

Vaste schare fans

En wat is het effect van de plotselinge media-aandacht? ‘We zien meer Facebook-posts, verhoogde bezoekersaantallen op de website en we krijgen reacties van klanten. Of de afzet hierdoor toeneemt? Ik denk het niet. Nagenoeg iedere cafetaria heeft Joppie op de kaart staan, de saus heeft een vaste schare fans. Het is wel een leuk stukje waardering voor het merk.’

Miljoenen per jaar?

Het succes van Joppiesaus kwantificeren doet Elite niet publiekelijk. De Ondernemer.nl schat dat er miljoenen flessen en emmertjes per jaar van de band rollen. ‘Dat zou zo maar kunnen’, besluit Van Halm.


Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.