In een paginagrote advertentie in verschillende kranten kondigen de organisatoren van festivals, concerten en sportwedstrijden maandag een groot aantal evenementen aan voor dit jaar, waarbij ze weer bezoekers hopen te kunnen ontvangen.
Onder de noemer #happynewyear, naar het gelijknamige nummer van ABBA, voert de sector deze keer actie. "Vrijwel iedereen in onze branche staat reikhalzend klaar om weer aan de slag te gaan. Wij maken er met alle plezier een Happy New Year van, maar we hebben toezeggingen en een garantiefonds, naar Duits model, vanuit de overheid nodig om door te kunnen gaan", zegt Jolanda Jansen namens de Alliantie van Evenementenbouwers.
De branche wil uiterlijk 1 februari van het kabinet weten waar ze aan toe is. Jansen is bang dat er anders niet voldoende tijd is om de evenementen goed te kunnen organiseren. 'We kunnen het ons niet veroorloven een tweede evenementenzomer te missen, want dan staat er straks een nog groter deel van de 100.000 mensen op straat en ligt een branche, die goed is voor 7,4 miljard omzet, compleet op zijn gat. Dan zijn niet alleen die mensen hun baan kwijt, maar de miljoenen bezoekers ook hun evenementen.'
De organisatoren sloegen eerder al alarm om de druk op de overheid op te voeren. Dat deden ze onder meer met de campagne #soundofsilence en #theshowmustgoon.