De ongekende opmars van hard seltzer, de laag-alcoholische drank op basis van bruiswater, alcohol en een smaakje, heeft er met 's werelds grootste frisdrankenproducent Coca-Cola, een speler van formaat bij.
De Amerikaanse gigant lanceert Topo Chico, dat in 2017 overgenomen werd, dit najaar in Latijns-Amerika. In 2021 is de VS aan de beurt.
In Amerika lijkt de groei van hard seltzer niet te stoppen. In 2019 was het daar goed voor $1,2 miljard omzet en de groeicijfers overstijgen jaar op jaar de 300%.
Of Coca-Cola ook in Nederland Topo Chico - of een andere hard seltzer- lanceert, is voor nu nog niet duidelijk.
In een reactie laat de frisdrankengigant weten nog geen concrete plannen te hebben voor de Nederlandse markt.
Bierbrouwers: volgen trend op de voet
De twee grootste merken in de VS zijn momenteel het onafhankelijke White Claw en Truly, van de Boston Brewing Company, de op drie-na-grootste bierbrouwer in de Verenigde Staten. Ook AB InBev timmert hard aan de weg met onder meer Bud Light Seltzer, Corona Seltzer en Coors Seltzer. Dat 's werelds grootste bierbrouwer ook in Nederland hard seltzers introduceert ligt voor de hand. Vooralsnog laat de bierbrouwer weten 'de ontwikkelingen op de voet te volgen.
Alhoewel het een kwestie van tijd lijkt, voordat de Nederlandse brouwers ook hier op de markt komen met hun hard seltzers, houden de meesten -net zoals AB InBev- nog een slag om de arm. Heineken laat weten dat ‘de ontwikkeling met name in de VS onze aandacht heeft’.
Een soortgelijk geluid komt van Grolsch: ‘We volgen de trends in het buitenland en natuurlijk ook lokaal met grote interesse en indien relevant zullen we hierop inspelen in de (nabije) toekomst.’
Zo ook Swinkels: ‘We zien potentie in deze categorie en houden de ontwikkelingen nauw in de gaten. Dat doen we via onze bierexperts van Bier&cO die hier bovenop zitten en we kijken naar de ontwikkelingen binnen de verschillende markten.’
'Alle sectoren strijden mee in categorie hard seltzer'
Bier&cO zelf komt met hard seltzers Clean & Press, Oyester en Stëlz op de markt. Directeur Reinier Kamphuis gelooft in het succes.
‘Omdat dit een ‘wedstrijd’ is waar alle sectoren aan mee gaan doen. Grote brouwers, kleine brouwers, frisdrankfabrikanten en producenten van gedistilleerde dranken; zij zullen zich allemaal mengen in deze strijd.’ Bier&cO heeft de afgelopen decennia succesvolle introducties zijn naam staan, maar ook noviteiten die niet aansloegen.
Dat gaat dus met hard seltzers niet gebeuren, weet Kamphuis. ‘We zien het nu via het Verenigd Koninkrijk deze kant op komen en de doelgroep, de 20 tot 35-jarigen, ís nu ook echt bezig met bewuster leven, eten en drinken. En in die levensstijl passen geen suikers, koolhydraten en calorieën.’