De Nederlandse brouwerijen hebben al heel snel de nodige maatregelen genomen om hun werknemers veilig te houden en hun verantwoordelijkheid te nemen.'
Dit laat de Nederlandse Brouwers in een reactie weten op het dossier coronavirus horeca. Daarom stellen de brouwers zich flexibel op richting hun horeca-klanten. 'De individuele brouwers kijken van geval tot geval naar mogelijkheden om hun horeca-klanten tegemoet te komen. Daarnaast steunen we de horeca richting de overheid om zo snel mogelijk met passende steunmaatregelen te komen', aldus de Nederlandse Brouwers.
AB InBev: 'Speciale situatie waarin we flexibel moeten zijn'
Ook voor bierbrouwer AB InBev zijn het tijden waarin ingespeeld moet worden op een volstrekt nieuwe situatie. Horecadirecteur Mark Hanssen: 'We hebben de hele zondag overleg gevoerd en zijn vanaf maandagochtend 06.30 gaan bellen langs onze horecaklanten.'
Volgens de horecadirecteur is de reactie vanuit de horeca -uiteraard- 'laat maar, dat tankbier'. Hanssen: 'En dan leveren we natuurlijk ook niet. Kwalitatief kan dat, ons bier is langer dan drie weken houdbaar natuurlijk. Bovendien passen we ons ook aan natuurlijk. Dit is een speciale situatie waarin we onze flexibele kant moeten tonen.'
Volgens de directeur komen er veel vragen binnen vanuit de horeca. 'En daarop sturen we nog wel mensen langs voor advies en onderhoud. Wellicht is dat juist een goed moment voor dat soort zaken, nu alles stil ligt. Maar de rest van onze mensen werkt verder thuis.'
En wat als na 6 april blijkt dat de horeca langer dicht moet blijven. 'Pfoe, natuurlijk bereiden we ons voor', aldus Hanssen. 'Maar daar is nu nog weinig over te zeggen. Maar één ding is zeker: we zetten ons met ons allen in om hier samen met de horeca sterker uit te komen.'
Swinkels: 'Alle geplande leveringen nabellen'
Swinkels Family Brewers laat in een uitgebreid schrijven op haar site aan haar horecaondernemers weten 'ervan overtuigd te zijn samen oplossingen te kunnen vinden' De Brabantse bierbrouwer zegt in een reactie aan Misset Horeca elk geval individueel te bekijken. 'Hotels en instellingen worden bijvoorbeeld wel beleverd, maar we bellen alle geplande leveringen na.'
Verder laat Swinkels weten dat ondernemers in overleg kunnen over onder meer het verlengen van de betalingstermijn, het verrekenen van de korting achteraf of andere maatwerkoplossingen. 'Mocht je daar behoefte aan hebben dan willen we je dringend vragen om contact op te nemen met je accountmanager. Ook om je zorg uit te spreken voor wat komen gaat. We staan er samen in en denken graag met je mee', aldus het schrijven.
Heineken: 'Geen annuleringskosten'
Ook bierbrouwer Heineken richt zich in een schrijven tot haar ondernemers. Daarin geeft de brouwer aan per geval te willen kijken naar een oplossing. Voor maandag 16 maart heeft 's lands grootste bierbrouwer alle tankbierleveringen in ieder geval geannuleerd. 'Team tankbier' neemt contact op met alle klanten met betrekking tot de tankbierbestelling.
Groothandel-partner Sligro levert wel aan hotels, restaurants en instellingen en heeft orders aan cafés, scholen en sportverenigingen automatisch geannuleerd. Ook denkt Heineken mee met het verbod op evenementen tot 6 april. Wanneer een evenement in deze periode geannuleerd, kunnen ondernemers aanspraak maken op een speciale coulance-regeling, waarin geen materiaal- en annuleringskosten in rekening gebracht wordt.