De jury van de Terras Top 100 gaat vanaf 1 april op pad. Ook dit jaar gaan mystery visitors én vakjury gelijktijdig op pad. Zo hebben beide groepen meer tijd om te jureren. Wie mee wil doen aan de dertiende editie van de Terras Top 100 heeft nog tot en met 1 april om zijn of haar zaak in te schrijven.
Steeds vaker krijgen we te horen: ik wil wel meedoen, maar aan welke voorwaarde moet een terras voldoen om mee te mogen doen, wanneer wordt een terras beoordeeld en waar let de jury nou precies op? Die eerste vraag is snel te beantwoorden. Om mee te strijden voor een plekje in de lijst moet een terras aan vier voorwaarden voldoen.
Wie hier niet aan voldoet, mag wel meedoen (voor de rapportages met verbeterpunten), maar komt niet in aanmerking voor een plek in de Terras Top 100. Die vijf voorwaarden om mee te doen aan de Terras Top 100 zijn:
- minimaal vijf dagen geopend zijn in het hoogseizoen
- minimaal 40 stoelen hebben
- bedienen aan tafel (zowel opnemen als uitserveren)
- vrij toegankelijk zijn (dus niet op een pretpark, in een dierentuin of een ander soort afgesloten terrein waar entree voor betaald dient te worden)
- het terras staat in de buitenlucht (geen overdekt winkelcentrum of iets in die trant)
Bij welke temperatuur gaat de jury op pad?
De jury -zowel vakjury als mystery visitors- gaat pas op pad als het 'terrasweer' is. Dat is natuurlijk een breed begrip, maar daar zijn uiteraard richtlijnen voor, waarbij ook een beroep gedaan wordt op de deskundigheid van een jurylid. Uiteraard dient het droog te zijn, maar qua temperatuur is het ook een beoordeling ter plekke. 9 graden met een bescheiden zonnetje en windstil is beter terrasweer dan 14 graden met een straffe wind uit het oosten. Kortom: het jurylid bepaalt dat zelf, maar een terras wordt alleen beoordeelt als het fatsoenlijk terrasweer is.
Maar om nou eens helder te krijgen waar de jury precies op let behandelen we hieronder alle hoofdstukken uit het vakjuryrapport. Per hoofdstuk zal ook een vraag concreet behandeld worden.
Exterieur: schoon en verzorgd
De eerste indruk beklijfd natuurlijk. Dus het eerste waar een jurylid op dient te letten is het exterieur. Ziet het er uitnodigend uit, vrij van zwerfvuil, hebben de tafels een uniforme uitstraling en ziet het er verzorgd uit. Onder het kopje 'verzorgd' kan een jurylid acht punten aanvinken:
- stoelen zijn aangeschoven
- stoelen zijn schoon
- stoelen staan stabiel
- tafelbladen zijn schoon
- tafelbladen zijn afgeruimd
- tafels staan stabiel
- stoel/bank zit comfortabel
- meubilair verkeert in goede staat
Ook let de jury op of er vuile asbakken op tafel staan. Roken op het terras is toegestaan -tenzij het een (deels) rookvrij terras betreft- dus asbakken mogen op tafel staan. Maar die dienen dan uiteraard wel schoon te zijn. Dan is er nog één interieur-facet dat beoordeeld wordt en dat is het toilet. Is dit schoon, compleet en verzorgd. Ondanks dat het zich binnen bevindt, maakt het zeker deel uit van een gemiddeld terrasbezoek.
Begroeting: gastvrijheid uit het boekje
Dan de interactie bij de entree. Hier kan de gastvrijheid z'n werk doen en direct indruk gemaakt worden op het jurylid. Word je direct opgemerkt door een medewerker, verbaal of non-verbaal en word je geholpen zodra een medewerker vrij is? Daarnaast let een jurylid op de -hopelijk- aanwezigheid van een glimlach en of de medewerker oogcontact maakt en niet alleen knikkend op de handheld kijkt.
Daarnaast wordt ook de uitstraling van de medewerkers beoordeeld. Zijn ze herkenbaar en ziet de kleding er verzorgd uit. Bedrijfskleding is geen verplichting voor de Terras Top 100 -er zijn nu eenmaal zaken waar het niet per se past of nodig is-, maar het dient dus wel schoon en verzorgd te zijn. Ook wordt de persoonlijke verzorging beoordeeld en dienen medewerkers met lang haar dit opgestoken te hebben of in een staart.
Menukaart, upselling en bijverkoop
Dan één van de belangrijkere punten tijdens het bezoek. Een jurylid zal altijd 'neutraal bestellen'. Denk daarbij aan 'koffie' of 'bier'. Het is aan de medewerker om aan upselling te doen en te vragen of de gast cappuccino, latte macchiato of bijvoorbeeld espresso wil. En in het geval van bier dient de vervolgvraag uiteraard te zijn 'In welk bier de gast zin zou hebben.'
Naast upselling is de bijverkoop een belangrijke pijler voor een goed terrasbezoek. Als een gast koffie bestelt wordt er gevraagd of er wellicht zin is in iets lekkers? Stukje taart bijvoorbeeld? En bij een glas fris of een alcoholische versnapering misschien een lekkere snack? Kortom; maak het de gast zo makkelijk mogelijk en weet een terrasbezoek ook in economisch opzicht te 'upsellen'.
Daarbij geldt ook dat de kennis van het assortiment een bonuspunt is. Op het moment dat je bijvoorbeeld stelt dat je zin hebt in een 'licht en fris' bier, krijg je dan de juiste suggesties? Uiteraard kan ook aangeboden een blik te werpen op de menukaart. Die is sowieso ook nog punten waard, mits overzichtelijk, schoon en in goede staat verkerend.
Uitserveren: correct op meerdere manieren
Als alles eenmaal bestelt is wordt de bestelling hopelijk tijdig naar de tafel gebracht. Dat uitserveren dient ook op een correcte manier te gebeuren. Dus het glas en (indien aanwezig ook het flesje) met het logo naar de gast toegedraaid. Dat geldt ook voor het viltje als dat gebruikt dient te worden. In het geval van frisdrank: wordt deze correct uitgeserveerd, glas met ijs (indien de drank niet voorgekoeld is), half uitgeschonken.
Correct uitserveren betekent ook de juiste bestelling uitserveren. Krijg je precies wat je besteld hebt en komt het bier goed getapt op tafel en de koffie niet met een 'voetenbadje'. En hoe is de kwaliteit: is de koffie warm, de cola koud, en het eten goed gegaard, knapperig, warm, goed koud of wat dan ook van toepassing moge zijn op het betreffende eten.
Afruimen en afrekenen: snelheid als speerpunt
Een jurylid zal tijdens zijn of haar bezoek ook de andere tafels in de gaten houden. Met name als deze verlaten worden door gasten. Wordt er tijdig afgeruimd om plaats te maken voor nieuwe bezoekers? En gebeurt het afruimen met een dienblad? En uiteraard wordt de eigen tafel tijdens het bezoek ook bijgehouden? Worden lege flesjes of borden tijdig weggehaald en wordt tijdig gereageerd op een leeg glas, als in; 'Wilt u nog wat drinken?'
Het afrekenen tot slot dient snel te gebeuren. Immers: wie wilt afrekenen is met z’n gedachte al buiten en wil graag weg. Daarom wordt hier iets strenger naar tempo gekeken. Maar uiteraard ook: vraagt de medewerker of alles naar wens is geweest, worden we bedankt en zegt hij of zij ‘tot ziens’ of iets dergelijks. Het afscheid is het laatste moment van een terrasbezoek en dat blijft hangen.
Totale uitstraling en bekendmaking
Bovenstaande vragen staan op het juryformulier, maar maken deel uit van een groter geheel. En het is niet zo dat een jurylid met een notitieblokje afvinkt. Want waar het natuurlijk om gaat is: heb je een overweldigend bezoek gehad, zou je graag terugkeren en maakt de horecagelegenheid een professionele indruk. Dat gecombineerd met tips en tops leidt tot een eindscore.
Het puntenaantal van de vakjury weegt voor 70 procent mee, dat van de mystery visitor 30 procent. Op basis daarvan wordt de Terras Top 100 2019 samengesteld. De top van de lijst krijgt nog een derde bezoek, dat is een aangekondigd bezoek van de hoofdjury. Op basis van dit bezoek wordt de top ook in de juiste volgorde gezet. De bekendmaking van de complete lijst vindt vervolgens plaats op maandag 6 juli bij de winnaar van vorig jaar, De Werf in Veere.