Ieder jurylid dat op pad gaat voor de Café Top 100 hoopt hetzelfde van zijn of haar bezoek: een onvergetelijke ervaring in een fijn café waarbij je bedolven wordt onder de gastvrijheid. De ziel van een café raakt je tot in het diepst van je hart en de gulle glimlach van de medewerkers wordt slechts overtroffen door die van de aanwezige gasten.
Vaak gebeurt dat, maar vaak ook niet. Maar hoe komt zo'n beoordeling dan tot stand? En hoe objectief is die? Welke vragen moeten juryleden beantwoorden als ze op pad gaan? Die vragen krijgt Misset Horeca steeds vaker en daarom publiceren we hier een overzicht van alle facetten waar juryleden op letten en ook tonen we per hoofdstuk een voorbeeldvraag die ook dit jaar beantwoord dient te worden door de juryleden.
Exterieur en interieur: netjes en schoon
Natuurlijk, het cafébezoek vindt binnen plaats, maar de eerste indruk telt ook. Dus een jurylid let bij aankomst op of een café er van buiten uitnodigend uitziet en of het duidelijk is dat de zaak geopend is. Eenmaal binnen let de jury op allerlei details die het verschil kunnen maken. Hoe is de temperatuur binnen en bijvoorbeeld het volume van de muziek. Maar uiteraard ook de drankenkaart (in goede staat, overzichtelijk, schoon etc.) en het toilet.
Begroeten: oprecht en tijdig
Een café dat in de Café Top 100 wil geraken dient natuurlijk vooral een gastvrije beleving te bieden. Daarom is het van belang dat een jurylid, net zoals een gast uiteraard, tijdig wordt opgemerkt. Daarbij wordt er niet geteld dat er binnen een x-aantal seconden begroet wordt, maar wordt geschat of de begroeting binnen 'acceptabele termijn' plaatsvindt. In een vol café kan het immers wat langer duren, maar daar moet een zaak natuurlijk niet voor 'bestraft' worden. Daarnaast beoordeelt een jurylid ook of een begroeting oprecht is. Komt het zo over, wordt er oogcontact gemaakt en word je geholpen zodra een medewerker beschikbaar is.
De medewerkers: verzorgd en vriendelijk
Het personeel is het visitekaartje van de zaak. Dus zij kunnen een bezoek helemaal maken. Daarom wordt er gelet op onder meer de uitstraling en hoe de bestelling wordt opgenomen. Zijn medewerkers herkenbaar als zodanig? Bedrijfskleding hoeft niet, maar als er eigen kleding gedragen wordt, is dit verzorgd (niet vies of ongestreken bijvoorbeeld). En ziet de medewerker er persoonlijk verzorgd uit en wordt lang haar opgestoken of in een staart gedragen?
Het opnemen van de bestelling is natuurlijk ook een goede graadmeter voor de gastvrijheid van het personeel. Gebeurt dit binnen acceptabele tijd, ligt het initiatief ervoor bij de medewerker, doet deze aan bijverkoop en upselling en worden we tijdens het gehele proces vriendelijk te woord gestaan terwijl we de volledige aandacht krijgen?
Eten en drinken: volgens protocol en goed
Een jurybezoek van de vakjury duurt minimaal 40 minuten en er wordt altijd iets gegeten én gedronken. Doordat dit jaar voor het eerst de splitsing is gemaakt tussen grandcafé en bruincafés zal er bij die laatste groep wat meer gelet en beoordeeld worden op drinken. De grandcafés kunnen zich onderscheiden met eten. Voor beiden geldt: het complete plaatje telt: van menukaart, tot uitserveren, smaak en opmaak.
Met andere worden: als er bijvoorbeeld een bier besteld wordt, komt deze goed getapt op tafel op bar en wordt deze goed uitgeserveerd? Dus met het logo van het viltje en op het glas naar de gast toegedraaid. Maakt het juist draaien van een glas of viltje het verschil tussen café en topcafé dan? Daar over kan gediscussieerd worden, maar feit blijft dat dit wél één van de voorbeelden is waarop zaken zich kunnen onderscheiden. En bovendien: als je 't toch neerzet, waarom dan niet meteen goed?
Afrekenen: met de gedachte al bij de deur
Op het moment dat het jurylid van de Café Top 100 wenst af te rekenen dient dat, net zoals bij iedere gast, snel te gebeuren. Immers: wie wilt afrekenen is met z'n gedachte al buiten en wil graag weg. Daarom wordt hier iets strenger naar tempo gekeken. Maar uiteraard ook: vraagt de medewerker of alles naar wens is geweest, worden we bedankt en zegt hij of zij 'tot ziens' of iets dergelijks.
Totale uitstraling en totale oordeel
Bovenstaande vragen staan op het juryformulier, maar maken deel uit van een groter geheel. En het is niet zo dat een jurylid met een notitieblokje afvinkt. Want waar het natuurlijk om gaat is: heb je een overweldigend bezoek gehad, zou je graag terugkeren en raad je dit café iedereen aan? Dat zijn de ervaringen waarop ieder jurylid uiteraard hoopt.
Meedoen aan de Café Top 100
Cafés die mee willen doen aan de Café Top 100 2019 kunnen zich nog tot en met 1 april inschrijven. Alle ingeschreven zaken worden twee keer bezocht: eenmaal door de vakjury, een bezoek zoals hierboven beschreven, en eenmaal door een mystery visitor. Die laatstgenoemde beoordeelt het café door de ogen van de gast, terwijl de vakjury dat doet met de ogen van de professional. Het vakjurybezoek telt dan ook voor 70 procent mee.
De juryleden zullen tussen mei en september de cafés bezoeken en op basis van de scores wordt top-100 gemaakt. Half oktober krijgen de cafés bericht wie er in de lijst staan dit jaar en wie niet. Vijf of zes cafés (afhankelijk van de score) zullen gebeld worden met de mededeling dat ze in de top staan en nog een derde bezoek krijgen: van de hoofdjury. Op basis van deze bezoeken wordt de top van de lijst nogmaals in de juiste volgorde gezet.
De Café Top 100 2019 wordt maandag 18 november onthuld tijdens een feestelijk evenement waar alle cafés voor worden uitgenodigd.