De rechtbank Rotterdam ging niet mee in die klachten en wees de eisen van Grolsch af. De grote vraag was of de twee namen, die beide met de letters 'kor' beginnen en met een 't' eindigen, voor verwarring kunnen zorgen onder klanten.
De voorzieningenrechter vond van niet, omdat de klemtoon bij Kornuit en Kordaat op een andere lettergreep ligt. Daarnaast zijn er qua vormgeving genoeg verschillen tussen de twee biertjes, zo luidt het oordeel.
Grolsch: 'Geschokt en enorm verrast'
Grolsch laat weten 'geschokt en enorm verrast te zijn' door de uitspraak. De Twentse bierbrouwer beraadt zich op een hoger beroep en neemt binnenkort een definitief besluit over verdere juridische stappen. 'We vinden nog altijd dat Lidl inbreuk maakt op ons Kornuit-merk', aldus een woordvoerder.
Volgens Grolsch lijken niet alleen de namen en de vormgeving van beide biertjes te veel op elkaar. Lidl zou ook meeliften op het imago dat de brouwer rond Kornuit had opgebouwd in reclamecampagnes. Zo lijkt de bebaarde jongeman op het etiket van Kordaat veel op de mannen uit tv-spotjes voor Kornuit.
Grootste lancering van Kordaat
Lidl is tevreden. Een eventuele beroepszaak ziet de supermarktketen met vertrouwen tegemoet. 'De merkontwikkeling van Kordaat is een zorgvuldige procedure geweest waar Lidl van haar eigen kracht is uitgegaan', zegt een woordvoerder. Van verwarring met andere merken zou sowieso niet snel sprake zijn, omdat het pilsje uitsluitend in filialen van Lidl verkrijgbaar is.
De naam van Lidl-huismerk Kordaat is al langer onderwerp van discussie. Lidl lanceerde het Kordaat-merk op grootse wijze. Daarbij werd in eerste instantie echter de naam van de discounter helemaal niet genoemd. ‘Eerst het merk vestigen, dan pas de link leggen’, zo werd woordvoerder Sascha van der Helm van Lidl toen geciteerd. RTLZ onthulde later dat Kordaat wordt gebrouwen door Bavaria.