De twee partijen stonden donderdag tegenover elkaar in de rechtbank in Rotterdam, zo schrijft dagblad Tubantia. Beide partijen hadden zelf geen publiciteit gegeven aan de rechtszaak. Kordaat werd door Lidl in november vorig jaar gelanceerd met een grootschalige campagne. Volgens Grolsch lijkt de naam te veel op die van het eigen merk Kornuit. Ook het gebruik van een bebaarde man en een cursieve letter op het etiket zit de Twentse brouwer dwars.
Grolsch: 'Lidl brengt merk schade toe'
Bij het geding in Rotterdam bleek dat Grolsch al direct na de lancering van Kordaat zich bij Lidl had gemeld. ‘Daar reageerde Lidl niet inhoudelijk op’, zo wordt Koert van ’t Hof van Grolsch geciteerd in Tubantia. Daarop besloot Grolsch om juridische stappen te ondernemen. Van ’t Hof: ‘Wij bouwen al sinds 2013 zeer zorgvuldig aan de merknaam Kornuit. Aanvankelijk als submerk van Grolsch, maar het is inmiddels zo sterk dat het als zelfstandige merknaam bestaansrecht heeft. Daar fietst Lidl nu dwars doorheen. Zij liften mee op onze marketinginspanningen en dat brengt ons merk schade toe.’
Grootste lancering van Kordaat
De naam van Lidl-huismerk Kordaat is al langer onderwerp van discussie. Lidl lanceerde het Kordaat-merk op grootse wijze. Daarbij werd in eerste instantie echter de naam van de discounter helemaal niet genoemd. ‘Eerst het merk vestigen, dan pas de link leggen’, zo werd woordvoerder Sascha van der Helm van Lidl toen geciteerd. RTLZ onthulde later dat Kordaat wordt gebrouwen door Bavaria.
De rechtbank in Rotterdam doet over twee weken uitspraak in de zaak.