'Bijna dertig procent vindt BHV grote onzin

'Bijna dertig procent vindt BHV grote onzin

Bijna dertig procent van de horecaprofessionals die hebben gereageerd op de stelling op Missethoreca.nl vindt Bedrijfshulpverlening grote onzin. 36 Procent noemt het onmisbaar omdat het levens redt en ook 36 procent schommelt tussen de uitersten in en noemt bhv 'best nuttig.

Het verplicht aanleren van ontruimen, brand blussen en reanimeren valt niet bij iedereen goed, zo blijkt uit de stelling van MissetHoreca.nl. We vroegen horecaprofessionals te reageren op de volgende stelling: Ik vind bedrijfshulpverlening... We gaven drie antwoordmogelijkheden: grote onzin, best nuttig en onmisbaar, het redt levens.

Martin Hüning, de eigenaar van Partycentrum 't Noorden in Aalten ondervond eind februari hoe belangrijk het aanleren van levensreddende handelingen in zijn ogen is. 'Een gast werd onwel en we hebben de man kunnen redden door reanimatie. Wij hebben een AED hangen en die hebben we ook gebruikt.' Hüning beseft dat veel medewerkers mopperen op de verplichte bhv of ehbo-cursus. 'Wij wisten wat we moesten doen en hebben daardoor een leven kunnen redden! Meer bewijs heb je toch niet nodig?'

Martin Hüning werkt samen met twee andere horecaondernemers uit zijn omgeving mee aan Hartveilig Wonen. Vrijwilligers krijgen een sms-je na een melding van hartfalen bij 112. Ze spoeden zich zo snel mogelijk naar de locatie en zijn er vaak eerder dan de ambulance. 'Bij ons was de eerste er na 7 minuten.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.