Rond lunchtijd verdringen tientallen mensen zich rond de 26 kassa’s die de op één na drukste vestiging in Rusland telt. ‘We hebben gewoon teveel klanten’, zegt Khamzat Khashbulatov, topman van McDonald’s Rusland in de Amerikaanse krant The Wall Street Journal.
In de 118 landen waar McDonald’s actief is, is het nergens zo druk als in Rusland. Gemiddeld serveert ieder van de 147 filialen in 37 steden 850.000 maaltijden per jaar. Meer dan het dubbele van vestigingen in de rest van de wereld.
In totaal vinden in Rusland per dag een half miljoen klanten hun weg naar McDonald’s. In de zeventien jaar dat de keten actief is in Rusland had ze meer dan een miljard klanten, die samen meer dan 132 miljoen Big Macs verorbert hebben.
Melkkoe
De enorme populariteit heeft de keten voor een dilemma geplaatst: aan de ene kant is het kroonjuweel van het imperium een mooie melkkoe waar met een beetje investeren nog veel meer uit te halen is, aan de andere kant is men bij McDonald’s huiverig voor uitbreiding.
Dat komt deels door de Russische bureaucratie en deels door ervaringen uit het verleden op andere markten, waar na agressieve expansie de winst kelderde. Toch opende de keten dit jaar nog een kleine twintig filialen in Rusland, bijna allemaal in Moskou en Sint Petersburg of de directe omgeving.
Voor komend jaar heeft McDonald’s in Rusland echter geen nieuwe filialen gepland. Ze wil zich eerst concentreren op de bestaande restaurants. Door verbeteringen in aanbod en interieur moet daar de verkoop omhoog, een strategie die ook in de rest van de wereld gehanteerd wordt.
Chaos
De opening van het eerste restaurant in Rusland, op 31 januari 1990 in Moskou, liep uit op een enorme chaos. Uren voor de opening stonden al honderden Russen in de rij, in totaal zag het filiaal die dag 30.000 klanten.
Die vestiging in het centrum van Moskou is nog steeds het drukste McDonald’s restaurant ter wereld, en heeft in die zeventien jaar meer dan 100 miljoen klanten gezien, gemiddeld zo’n 16.000 per dag.
Meer McDonald's berichten: