Aanleiding voor het onderzoek in januari 2013 is volgens Regus dat werken in een horecagelegenheid helemaal hip is onder vooraanstaande zakenmensen. De ondervraagden lieten weten dat het handig is om café binnen te lopen om wat mails te versturen of bij te praten met collega's.
Niet professioneel
De hoofdconclusie van het wereldwijd gehouden onderzoek is dat de horeca nooit de standaard wordt omdat het geen productieve omgeving is, niet beveiligd is en niet professioneel is. Eduard Schaepman (algemeen directeur Regus Nederland): 'Langere tijd werken in een horecagelegengheid is behoorlijk negatief voor de productiviteit. Een gezellige omgeving is geen productieve werkplek.'
Ergernissen
De top drie van ergernissen onder mensen die wel eens in een horecagelegenheid werken is het gebrek aan privacy voor documenten en gesprekken (72 procent), lawaaierige cafébezoekers (70 procent) en onvoldoende veiligheid voor eigendommen (70 procent). Daarnaast werd een trage en onbetrouwbare internetverbinding door 63 procent als ergernis aangemerkt.
Generatie
Babyboomers (zo'n 65 procent) zien het café vaker als onprofessionele omgeving voor vergadering met klanten dan de generatie X (50 procent.)
Het onderzoek werd in 90 landen onder 26.000 mensen verricht. Regus is wereldmarktleider op het gebied van flexibele werkoplossingen. Het bedrijf biedt op 1300 locaties faciliteiten aan.
Veel horecabedrijven bieden zelf vergaderfaciliteiten aan. Het vergaderconcept Seats2Meet.com timmert eveneens aan de weg op dit gebied.