Zo'n 38 procent van de bedrijven in de buitenhuisconsumptie laten een duidelijke groei zien over 2014. Volgens Jan-Willem Grievink (directeur FSIN) is dat het hoogste percentage in zes jaar tijd. 'De succesvolle bedrijven verwachten in 2014 weer verder te groeien. De oorzaak is innovatie en klantgerichtheid.' Door goedkopere instapmenu's en aanbiedingen trekken ze consumenten.
FSIN doet jaarlijks onderzoek rond de Horecava in Amsterdam naar de markt en toekomst van eten en drinken.
Fastservice
Met name in het segment fastservice restaurants is een omzetstijging te zien bij 56 procent van de eetgelegenheden. Bij de ijssalons geldt dat voor 63 procent en bij eetcafé's kent 40 procent omzetgroei. Ook 45 procent van de foodservicepunten in retail kennen een omzettoename.
Omzetkrimp
Segmenten als institutionele catering en pompshops hebben het moeilijk. Ze laten een daling in de omzet zien van 4,2 en 5 procent. Ook bij de snackbars (-2,6 procent) en bij de shoarma/grillrooms (-3,1 procent) is er sprake van omzetkrimp.
Laag prijsniveau
De totale markt voor buitenshuisconsumptie zal uiteindelijk als geheel gaan stijgen, zo verwacht FSIN. Nederland loopt daarbij achter ten opzichte van het buitenland. Grievink schrijft dit toe aan het relatief lage prijsniveau van supermarkten in Nederland. Daardoor was het makkelijker voor consumenten om geld te sparen en niet uit eten te gaan.
Op dinsdag 13 januari presenteert FSIN tijdens haar brunchcongres 2015 deze onderzoeksresultaten op de Horecava in Amsterdam.