Moeke en Dadawan hebben de meest loyale gasten. Gasten van koffie- en lunchketens zijn
loyaler dan die van restaurantketens. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.100 Nederlanders.
Gemiddeld 1,6 bezoek per jaar
De bezoekfrequentie en de intentie om terug te keren brengen de loyaliteit van restaurantbezoekers in kaart. Hoe hoger de frequentie en intentie om terug te keren, hoe loyaler de klant. Gemiddeld bezoekt een klant een restaurantketen 1,6 keer per jaar. Daarnaast wil 77% binnen twaalf maanden terugkeren. Dit wijst op een sterke loyaliteit.

Loyale gasten bij Moeke en Dadawan
Moeke heeft zeer loyale gasten. De keten valt door de bovengemiddelde frequentie (2,5) feitelijk zelfs buiten de matrix. Dadawan scoort uitzonderlijk goed op terugkeerintentie (97%) en heeft een bovengemiddelde bezoekfrequentie van 1,7.
Montimar presteert ook sterk binnen de matrix met een hoge frequentie (2,1) en een terugkeerintentie van 85%. Gauchos scoort met een bezoekfrequentie van 1,7 en een terugkeerintentie van 87% ook bovengemiddeld.
Lagere loyaliteit dan bij koffie- en lunchketens
Restaurantketens scoren lager op terugkeerintentie (77%) en bezoekfrequentie (1,6) dan
koffie- en lunchketens. Klanten bezoeken deze ketens gemiddeld 2,7 keer per jaar en 84% is
van plan terug te keren. De terugkeerintentie ligt ongeveer op hetzelfde niveau als in de
fastfoodmarkt (76%), maar de bezoekfrequentie is duidelijk hoger (3,3) onder fastfoodketens