De Toppr van januari is Michiel de Boer, assistent food & beverage manager bij het WestCord Fashion Hotel in Amsterdam. General manager Maarten van Amerongen is lovend over zijn collega: 'Michiel tilt niet alleen zijn eigen afdeling naar een hoger plan, maar is ook een spil in het web binnen het hotel. Afgelopen dagen stond hij bijvoorbeeld als ontbijtkok in de keuken en hielp hij met hetzelfde gemak bij drukke check-ins aan de Front Office. Een terechte topper dus. '
Op de vraag wat hem zo goed in het vak maakt antwoordt Van Amerongen: 'Ik ben goed in regelen en het aansturen van ons team. En ben ook een manusje-van-alles, een soort vliegende keep. Momenteel sta ik bijvoorbeeld in de keuken van ons restaurant te koken. Dus ja, ik vind veel verschillende werkzaamheden leuk, ook als deze buiten mijn rol als assistent f&b manager.'
Passie voor het werk
'Om te beginnen hebben we een fantastisch team en hebben we het gezellig met de mensen om ons heen. En hen blij maken, daar word ik óók blij van. Dat is wel een passie van me, ja. Die trouwens jaren geleden is ontstaan bij een ander WestCord hotel, het Amsterdamse Art Hotel, waar ik stage heb gelopen. Ik ben daar vervolgens blijven hangen in de bediening en kreeg al snel de kans om door te groeien naar f&b supervisor.'
'Toen dat hotel wat te klein voor me werd, kon ik de overstap maken naar het Fashion Hotel. Dat heeft een uitgebreider restaurant, meer kamers, een grotere event-afdeling dus dat vormde een mooie uitdaging. En inmiddels ben ik al tien jaar onderdeel ben van de WestCord Hotels.'
Voedselverspilling
WestCord hotel is actief bezig om voedselverspilling tegen te gaan. 'We gebruiken bijvoorbeeld zoveel mogelijk ingrediënten opnieuw op onze kaart. Dingen die half open zijn maken we op en we verzinnen specials op het menu wanneer producten tegen de houdbaarheidsdatum lopen. Dan gaan we gewoon upsellen en maken daar onderling een soort sportieve wedstrijd van. Dat is ook goed voor de teamspirit.'
'Dat soort concrete maatregelen helpen enorm tegen verspilling. We gooien in ieder geval weinig weg en recyclen waar dat kan. Daarnaast kopen we verstandig in, dus niet teveel, we kijken echt naar wat we nodig hebben. Al is dat natuurlijk ook een beetje gokken. Verder wordt al ons afval verwerkt tot varkensvoer – op die manier zijn we ook weer heel bewust bezig met no waste.'
Tips voor horecaprofessionals
'Zorg voor een goede sfeer met je collega’s én de gasten. Humor doet daarbij trouwens wonderen. En probeer steeds te blijven leren, zelfs – of, vooral – als dingen buiten je eigen comfort zone liggen. Daar wordt een mens compleet van. In mijn geval was dat bijvoorbeeld in de keuken. Ik heb op m’n werk goed leren koken en doe dat nu ook graag thuis voor familie en vrienden.'
'Ik ga nu ook graag op zoek naar nieuwe restaurants. Mijn laatste ontdekking is rooftop bar Otto in Marrakesh, waar ik vorige maand was. Dichter bij huis is het mediterraanse Cantina L’Esquina in Amsterdam-Zuid zeker de moeite van het bezoeken waard. Beide absolute aanraders.'
Tippr is een foodservice community die wordt aangedreven door data afkomstig van het web en de TIPPR.app.