Hotel TwentySeven in Amsterdam staat bekend als een van de meest prestigieuze hotels van Nederland en behoort zelfs tot de top in Europa. Sinds de opening in 2017 trekt het boetiekhotel, met zestien luxe suites, een sterrenrestaurant (Bougainville) en een luxe cocktailbar, gasten uit het hogere segment uit zowel binnen- als buitenland. Deels is dit toe te schrijven aan de unieke locatie; midden op de Dam in een bijzonder en monumentaal pand. Maar vooral door de ultieme focus op luxe die het kosmopolitische etablissement hanteert.
Hoge verwachtingen
‘De verwachtingen van onze gasten zijn hoog’, licht Toren toe. ‘Enerzijds hebben we deze verwachtingen zelf gecreëerd -met suites die variëren van €800 tot €1700 per nacht mag je immers iets bijzonders verwachten. Anderzijds vanwege de erkenning die we hebben ontvangen (Hotel TwentySeven is onder meer lid van Leading Hotels of the World en heeft prestigieuze onderscheidingen gekregen, zoals de Tripadvisor Travelers' Choice. Daarnaast werd restaurant Bougainville in 2019 onderscheiden met een Michelinster, red.).’ Feit is, dat de lat hoog ligt bij het Amsterdamse boetiekhotel, elke dag weer.
Om de kwaliteit voortdurend op topniveau te houden, focust Toren altijd op de wensen van zijn gasten. ‘Na meer dan dertig jaar in de hospitality kan ik inmiddels zeggen dat ik mijn gasten snel kan “lezen”. Verwachtingsmanagement is dan ook altijd het uitgangspunt en daar kunnen we ver in gaan.’ Soms leidt dat tot stressvolle situaties, geeft hij toe.
‘Zoals wanneer gasten ’s ochtends naar Parijs willen om te winkelen en ’s middags weer terug willen zijn in Amsterdam.’ Toch weet het team elke uitdaging tot een succes te maken. ‘We functioneren als een geoliede machine. We hebben ervaren medewerkers en leiden jonge talenten op tot professionals die passie hebben voor zowel de gast als het vak van hospitality,’
De keuze voor Winterhalter
Hulpmiddelen spelen ook een cruciale rol binnen die geoliede machine, benadrukt Toren. ‘Ik zeg altijd: je kunt nog zo’n indrukwekkend podium creëren, maar voor echt succes moeten de artiesten, in dit geval de medewerkers én de hulpmiddelen, uitmuntend zijn.’ Een voorbeeld van zo’n essentieel hulpmiddel is het vaatwassysteem.
Toren koos bewust voor Winterhalter. In de keuken van het hotel en restaurant wordt gewerkt met een totaalsysteem voor het reinigen van servies, bestek en pannen. In de cocktailbar staat een glazenwasmachine met een geïntegreerd omgekeerd osmose-systeem, wat ervoor zorgt dat glazen stralend schoon uit de machine komen, zonder dat er handmatig nog gepoleerd hoeft te worden.
Kwaliteitsservies
‘Ook voor ons servies en vaatwerk kiezen we voor hoogwaardige materialen,’ vertelt Toren. ‘Materialen die passen bij onze upscale uitstraling, lang meegaan en er altijd perfect uitzien. Glazen moeten dan ook glanzen, borden moeten schoon en krasvrij zijn, en ons zilveren bestek moet in topconditie blijven – en dat allemaal zonder te veel (kostbare) arbeidskracht.’
Het restaurant is zeven dagen per week volgeboekt, legt hij uit. ‘Dat betekent bij zes tot zeven gangen al snel 260 tot 280 glazen per avond, plus zes tot zeven verschillende soorten bestek. Dankzij de A-kwaliteit vaatwasmachines van Winterhalter zijn die binnen vijf minuten brandschoon, inclusief droogtijd. Dit zorgt ervoor dat alles soepel verloopt en de totale uitstraling van ons restaurant naar een nog hoger niveau wordt getild.’
‘Om processen optimaal te laten verlopen, moet je ze “stupid simple” maken, vindt Toren. Deze filosofie ziet hij ook terug in de vaatwassystemen van Winterhalter. ‘De machines zijn voorgeprogrammeerd, zodat iedereen ermee kan werken, zelfs nieuwe medewerkers. Daarnaast houdt de teller het aantal wasbeurten bij, waardoor we de levensduur kunnen monitoren en op tijd kunnen investeren in nieuwe systemen.’
Kwaliteit en service boven de prijs
Dat deed de hotelier vorig jaar opnieuw, en wederom koos hij voor Winterhalter. ‘Bij elke keuze die ik maak, gaan kwaliteit en service boven de prijs,’ benadrukt hij. ‘Winterhalter biedt gebruiksvriendelijke, duurzame A-klasse systemen en levert snelle service -essentieel wanneer je restaurant en bar vol zitten.’ Een ander belangrijk voordeel is de stille werking van de vaatwassystemen, voegt de hotelier toe. ‘Zo kunnen mijn gasten ontspannen genieten van hun maaltijd, zonder storend achtergrondgeluid.’
‘Om de balans tussen winstgevendheid en gasttevredenheid te behouden,’ besluit Toren, ‘moet je strategieën implementeren die zowel de gastbeleving verbeteren als de operationele efficiëntie verhogen. Het Winterhalter-totaalsysteem draagt hier sterk aan bij.’
Dit artikel is gesponsord door Winterhalter.