Het begon tien jaar geleden als een jongensdroom: bar-restaurant Panenka in Rotterdam. ‘Een locatie waar je kunt bierdrinken en sport kijken’, vertelt mede-eigenaar Sven Bergeijk. ‘Welke student vindt dat nu niet goud? Gek genoeg was een dergelijk concept er nog niet, dus zijn mijn compagnon Wim en ik in die niche gesprongen.’
Gouden combinatie
Sven met een financiële achtergrond en Wim met een achtergrond in de horeca bleek eveneens goud. ‘In de eerste plaats wilden we het gewoon heel graag. Vanuit die passie en onze beider expertises zijn we langzaamaan gaan uitbouwen.’ Inmiddels is Panenka een goedlopende horecazaak waar jong en oud vanuit verschillende achtergronden samenkomt voor een gezamenlijke passie, sport. Gecombineerd met gezelligheid en lekker eten en drinken. ‘Panenka is onderscheidend genoeg om mensen te blijven aantrekken. Die verbindende factor, sport, is heel sterk.’
Geroezemoes op het terras
Vijf jaar geleden openden de compagnons ook Het Statencafé in Rotterdam Blijdorp. Een ander concept, maar wederom met onderscheidend vermogen. In dit geval voornamelijk door de locatie. ‘We hebben allebei affiniteit met dit deel van Rotterdam’, vertelt Sven, ‘en zagen hier een duidelijke behoefte aan een fijne horecalocatie.’ Met een prachtig terras, midden in de stad, staat ook dit café-restaurant nu goed op de kaart. ‘Het is gewoon een heerlijke plek’, verklaart de ondernemer. ‘Van dat lekkere geroezemoes wanneer het terras vol zit, gaat mijn horecahart letterlijk sneller kloppen.’
Toch is het niet alleen maar goud dat er blinkt, om in het thema te blijven. Vlak na de opening van Het Statencafé brak de coronapandemie uit. ‘En als startend bedrijf kregen we geen overheidssteun’, vertelt Sven. Door een intrinsieke passie voor het horecavak en een goede basis (lees: een goed ondernemersplan), sloegen de horecaondernemers zich er doorheen. ‘Voornamelijk door alternatieven in te zetten, zoals takeaway, en keihard werken. En ondanks dat we ons meermaals hebben afgevraagd “waarom doen we dit eigenlijk…?”, bleef dat horecavuurtje branden. Soms was het bijna uit, maar het was er op de achtergrond altijd.’
De wind weer in de zeilen
Het blijven houden van een stip aan de horizon is belangrijk in dergelijke impactvolle situaties, weet de ondernemer. ‘We slagen hier zelf gelukkig meestal goed in; we gaan altijd de uitdaging aan en conformeren ons aan de realiteit.’ Daarnaast kregen ze hierin ondersteuning van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
‘Zij hebben echt met ons meegedacht. Met personeelskwesties, juridische kwesties (aanvechten uitblijven van coronasteun, red.), waar op te saneren…? De omzet bleef weliswaar goed, maar de rekeningen waren ook hoog. Dan weet je dat je moet snijden, maar de keuze waarin is zó moeilijk. KHN heeft ons, met zowel interne als externe expertise, en een objectief advies, geholpen om de juiste keuzes te maken.’ Door bijvoorbeeld te saneren op de schoonmaakkosten, noemt hij als voorbeeld. ‘Een optie die we zelf destijds niet zagen. Uiteindelijk kregen we hierdoor weer het gevoel de wind in de zeilen te hebben, nieuwe energie. Energie die je keihard nodig hebt om door die crisis te komen.’
Regelmatig even inchecken
Nu het stof weer is neergedaald en de situatie van gesloten horecazaken, mondkapjes en coronatesten soms zelfs alweer lang geleden lijkt, hebben de beide ondernemers nog steeds frequent contact met KHN. ‘Onze regiomanager, Renata, checkt regelmatig even bij ons in en voelt dan haarfijn aan hoe de vork in de steel zit. Loopt alles, dan laat ze ons lekker ons ding doen, maar signaleert ze dat er iets speelt, vraagt ze daar op door.’ Een soort intuïtie, ervaart hij. ‘Want wij zijn eerder van “niet zeiken en doorgaan”, maar toch voelt zij het aan als er iets suddert, en dan helpt ze ons met advies en snel schakelen.'
Terugkijkend op de afgelopen jaren kan Sven constateren dat het horecavak de ondernemers ervaren heeft gemaakt. “Completere mensen, durf ik wel te zeggen. We laten ons niet zo snel meer uit het veld slaan en beseffen des te meer dat als je écht een goed plan hebt, dit een sterke basis is om overeind te blijven.’ Uit het contact met KHN hebben ze geleerd dat er altijd een oplossing is. ‘Je kunt met iedereen afspraken maken, mits je de juiste wegen bewandelt, en daar heb je soms wat hulp bij nodig.’
Kijken naar die sparkle
Inmiddels hebben beide zaken de crisis overstegen. ‘De omzetten zijn goed, de kosten zijn onder controle, de arbeidskrapte zijn we voorbij. En verliezen we goede krachten, want zo gaat dat momenteel nu eenmaal, weten we snel weer de juiste mensen aan te trekken.’ Het geheim hierin zit hem door het kijken naar die sparkle, vertelt hij. ‘Ja, het is soms een uitdaging om horecamensen te vinden. Maar wanneer je het omdraait, door te kijken naar passie en motivatie, kun je er juist hele goede horecamensen van máken.’
Die sparkle waar het bij de ondernemers zelf ook allemaal mee begon, dus. ‘En die er nog altijd is’, besluit Sven. ‘De sportzomer is voorbij en we gaan weer meer naar binnen dan naar buiten, maar ook dát heeft zijn charme. Sport is er altijd en de gezelligheid van het zomerse terras van Het Statencafé trekken we lekker door naar binnen. We hebben er zin in!’
Dit artikel is gesponsord door KHN Koninklijke Horeca Nederland.