Het onderzoek, uitgevoerd onder 369 respondenten uit de segmenten horeca, fastservice en catering, laat zien dat 56% van de respondenten duurzaamheid (zeer) belangrijk vindt voor hun bedrijf. De nadruk op duurzaamheid is het grootst in de cateringsector (73%), gevolgd door horeca (59%) en fastservice (38%). Respondenten die onderdeel zijn van een keten of centrale inkoop, vinden duurzaamheid vaker belangrijk (70%) dan zelfstandig opererende bedrijven (52%).
Acties tegen voedselverspilling en andere trends
Een derde (33%) van de respondenten beschouwt het tegengaan van voedselverspilling als de belangrijkste duurzaamheidstrend. Andere toptrends zijn het gebruik van lokale producten (20%) en minder verpakking (19%). Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven al actief bezig zijn met duurzaamheid:
- 56% vermindert voedselverspilling
- 47% gebruikt minder plastic
- 35% vermindert het gebruik van gas en/of elektriciteit
In de fastservice sector gebruikt 63% van de respondenten minder plastic, wat aanzienlijk meer is dan in de andere segmenten. Binnen de cateringsector serveert 27% minder vlees, hoewel hier minder wordt gereduceerd op het gebruik van gas en/of elektriciteit.
Ambities en noodzakelijke ondersteuning
Maar liefst 84% van de respondenten heeft duurzaamheidsambities. De belangrijkste doelen zijn:
- Minder verpakkingsmateriaal gebruiken (24%)
- Minder gas en/of elektriciteit gebruiken (20%)
- Minder plastic gebruiken (18%)
Respondenten die onderdeel zijn van een keten of centrale inkoop willen vaker meer lokaal inkopen (25% vs. 12%) en minder verpakkingsmateriaal gebruiken (36% vs. 21%). Daarentegen willen respondenten die zelfstandig inkopen vaker minder gas en/of elektriciteit gebruiken (22% vs. 11%).
Ondersteuning van fabrikanten
Bijna 38% van de respondenten geeft aan dat zij ondersteuning van fabrikanten nodig hebben om hun duurzaamheidsambities te realiseren. Andere vormen van benodigde ondersteuning zijn hulp van grossiers (29%) en tijd van personeel (29%).