Sterke drank op weg om wijn als populairste drank te verslaan

Sterke drank op weg om wijn als populairste drank te verslaan

Naar verwachting wordt er binnenkort voor het eerst wereldwijd meer sterke drank zoals vodka en whisky verkocht dan wijn, staat in een rapport van de World Spirits Alliance.

De onderzoekers zien een verschuiving in drinkvoorkeuren. Zo bestellen consumenten vaker duurdere drankjes, vooral door een groeiend aanbod aan cocktails. Dit leidt ertoe dat wijn wordt verdrongen.

Uit het onderzoek komt naar voren dat in 2022 ongeveer 2,67 miljard kratten sterke drank werden verkocht, bijna evenveel als de 2,8 miljard kratten wijn dat jaar. 'Als de huidige trends in beide categorieën aanhouden, overtreffen de volumes van sterke drank die van wijn spoedig', concluderen de onderzoekers.

De wijnindustrie kampt met een wereldwijd overschot aan aanbod, moeilijke weersomstandigheden en dalende vraag. Bierbrouwers worstelen ook met een verschuiving naar sterke drank in sommige markten. Het rapport is opgesteld samen met Oxford Economics en marktonderzoeksbureau IWSR.

Bier populairst

Bier is goed voor ruim 75 procent van het totale volume aan alcoholische dranken, gevolgd door wijn (10,4 procent) en sterke drank met 9,9 procent.

De onderzoekers verwachten dat Indiase whisky de komende jaren de snelst groeiende sterke drank wordt, gevolgd door Tequila, rum en gin. Cognac en Armagnac zullen naar verwachting het minst groeien in de markt van sterke dranken.

Het rapport vermeldt ook dat de productie en verkoop van gedistilleerde dranken ongeveer 730 miljard dollar (676 miljard euro) bijdragen aan de wereldeconomie.

Bekijk deze collectie

Drankenkaart

Duik in de wereld van smaak en verfijning met deze nieuwe collectie. Ontdek alles over de kunst van het samenstellen van de perfecte drankenkaart, van bieren tot cocktails, koffie tot thee en wijnen. Laat je inspireren door deskundige inzichten en trends die de gastbeleving naar een hoger niveau tillen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.