In 2023 steeg de consumptie van alcoholvrij bier met 8% t.o.v. 2022. In januari 2023 was 1 op de 20 bieren die besteld werden een 0.0 bier. Dit is 13% meer dan de andere wintermaanden. Dit blijkt uit dat blijkt uit cijfers van Tapp, dat kassadata van consumpties in de horeca verzamelt en verwerkt tot inzichten.
Groeiende vraag naar 0.0 speciaalbier
Wanneer 0.0 bier wordt gedronken kiest 38% van de consumenten voor 0.0 pils, 62% kiest voor 0.0 speciaalbier. Afgelopen jaar zagen we de populariteit van 0.0 speciaalbier groeien met 12% t.o.v. 2022.
De populairste 0.0 speciaalbieren waren afgelopen jaar:
(Consumptie aandeel binnen de horeca in 2023)
- Radler 0.0 - 34%
- Blond 0.0 - 22%
- Weizen 0.0 - 21%
- IPA 0.0 - 9%
- Wit 0.0 - 8%
De populaire stijgers 0.0 speciaalbier
Gemiddeld staan er 3 0.0 speciaal biertjes op de menukaart (analyse distributie). Dit is een stijging van 10% t.o.v. vorig jaar. Maar welke 0.0 speciaal bieren zijn het afgelopen jaar het meest gestegen in populariteit?
De stijgers in populariteit van 0.0 speciaalbieren afgelopen jaar waren:
(Stijging van de consumptie binnen horeca in 2023 t.o.v. 2022)
- Amber 0.0 - +103%
- Mexicaans 0.0 - +37%
- Weizen 0.0 - +36%