Horecaban moet uitkomst bieden tegen notoire overlastgevers

Horecaban moet uitkomst bieden tegen notoire overlastgevers
Politie in gesprek met horecaportiers in Utrecht (ter illustratie, afgebeelde portiers worden niet verdacht van fraude). Foto: Herbert Wiggerman

Bloedirritant en weinig tegen te doen: notoire overlastgevers in de horeca. Een paardenmiddel is de collectieve horecaontzegging (CHO). Met de horecaban kunnen horecazaken in een gemeente gezamenlijk een persoon weigeren die bekend staat als overlastgever. Dat gebeurt nu noodgedwongen ook in Hellendoorn en Nijverdal.

Huftergedrag

Beide gemeenten kampen al langere tijd met drugsgebruikers, dealers, dronken herrieschoppers en ander huftergedrag. Daarom hebben Horecaondernemers, politie en gemeente de handen ineengeslagen en de CHO ingevoerd. Met de horecaban moet veilig en plezierig uitgaan mogelijk blijven, zo is de hoop.

Burgemeester Jorrit Eijbersen van de gemeente Hellendoorn legt uit dat de collectieve horecaontzegging een manier is om overlastgevers te weren. Hij hoopt dat zoveel mogelijk horecazaken meedoen. ‘Als iemand zich slecht gedraagt in een café of restaurant, kan diegene geweigerd worden in alle andere zaken die meedoen aan de CHO.’

Politie

De burgemeester vervolgt: ‘Als zo iemand toch probeert binnen te komen, kan de politie ingrijpen. Dit helpt ons om ongewenst gedrag te verminderen en zorgt voor een veilige en gezellige uitgaansplek.’ Ook buurgemeente Nijverdal voerde onlangs de CHO in.

De CHO bestaat al in verschillende andere gemeenten en is geïnitieerd door Koninklijke Horeca Nederland. In de gemeente Hellendoorn doen nu zestien zaken mee. Eijbersen: ‘Als iemand met een ontzegging toch een zaak binnengaat en vervolgens niet wil vertrekken, dan is dat huisvredebreuk.’

Sticker

Bij de deur van de deelnemende horecazaken is een CHO-sticker te zien. Hiermee laten ze zien dat ze meedoen aan de collectieve horecaontzegging.