Dit zijn de drie finalisten van de Dutch Hotel Award 2024

Dit zijn de drie finalisten van de Dutch Hotel Award 2024
Het mt van Kasteel Kerckebosch met hun virtuele robot Egbert.

Na een spannende halve finale van de Dutch Hotel Award gaan er drie hotelmanagementteams door naar de finale. De jury koos unaniem voor deze drie, die op 6 juni door de jury worden bezocht.

Vijf hotelmanagementteams presenteerden zich op 16 mei in de Heineken Experience in Amsterdam aan de jury tijdens de halve finale van de Dutch Hotel Award 2024, slechts drie kunnen door naar de finale. Elk team moest zich middels een power pitch presenteren, waarbij invulling moet worden gegeven aan het thema High Tech, High Touch.

Na een warm welkom aan de honderden genodigden, studenten en belangstellenden door Bart Meinen, Senior Key Accountmanager Heineken en plaatsvervangend juryvoorzitter Sander Allegro, deelde Mathilde van der Weerd, met haar team winnares van de Dutch Hotel Award in 2014, haar ervaringen met de wedstrijd. Daarna was het de beurt aan de halve finalisten.

De vijf halve finalisten

  • Conscious Hotel Westerpark - Amsterdam
  • De Nederlanden - Vreeland
  • Flonk Hotels - Groningen
  • Kasteel Kerckebosch - Zeist
  • Motto by Hilton - Rotterdam Blaak

De volgorde van de presentaties werd bepaald door middel van loting. Kasteel Kerckebosch beet het spits af. De vijf bedrijven gaven energieke presentaties waarin het thema High Tech, High Touch centraal stond.

De pitches van de kandidaten

Kasteel Kerckebosch in Zeist, gelegen in de bosrijke omgeving van de Utrechtse Heuvelrug, is ruim 125 jaar oud. Het hotel maakt gebruik van technologie om het beter mogelijk te maken om een bijzondere beleving te creëren voor gasten. Zo zijn er slimme backoffice oplossingen, een custom made reserveringssysteem, een online incheck met extra upsell mogelijkheden en de virtuele butler Egbert. Binnenkort gaat ook een robot meewerken in het hotel. Het mt legde op het podium uit waarom juist wel of waarom niet is gekozen voor high tech.

Het mt van Flonk Hotels - Groningen stelde zich voor en legde uit waar Flonk voor staat. Flonk is het Groningse woord voor levenslustig en dat is de waarde die bij dit team past. Het hotelmerk dat een jaar geleden is ontstaan uit Best Western, wil uitgroeien tot een heuse keten. Het team is voortdurend bezig met het zoeken naar een optimale balans tussen de 'afstandelijke', maar niet meer weg te denken, techniek en de persoonlijke aandacht. Het hotel maakt gebruik van digitaal inchecken, een afruimrobot, automatische klimatisering, een digitale stadstour op je mobiel en een app voor interne communicatie. De verschillende mt-leden met Groningse nuchterheid en een tikje zelfspot zetten Flonk Hotels op de kaart.

Caroline Berends, gastvrouw van sterrestaurant De Nederlanden met boutique hotel, legde op het podium uit dat voor haar en haar team persoonlijk contact met gasten heel belangrijk is. Wat haar betreft past high tech dan ook niet altijd. Toch komt ook de Nederlanden er niet onderuit om technologie in te zetten zoals in een reserveringssysteem en een inkoopsysteem. Ook maakt het hotel gebruik van data van gasten om nog beter op hun wensen in te spelen. Echter persoonlijk contact is de sleutel van het succes van De Nederlanden. Het bedrijf onderscheidt zich met hun eigen 'high touch'.

Conscious Hotel Westerpark gaf een presentatie waarin alle mt-leden vanuit hun verschillende afdelingen aan het woord kwamen. Het hotelmotto Eco Sexy. Big Smiles werd uitgelegd. Het hotel ademt duurzaamheid. Er is verschillende technologie ingevoerd waardoor slimmer en efficiënter gewerkt met als doel zo min mogelijk schade aan de planeet aan te richten. In de keuken wordt gewerkt met Orbisk, een smart afvalsysteem waarmee je grip kan krijgen op voedselverspilling. Met het Life Cycle Assessment model meet het hotel wat voor impact ze maken met hun dagelijkse operaties en kunnen daarop sturen. Andere technologie in het hotel is de customer check-in service online, een guest app en een digital dashboard om medewerkers te trainen. Door het inzetten van technologie is er meer tijd voor persoonlijke gastvrijheid. Hosts ontvangen nieuwe gasten persoonlijk, serveren een glas wijn bij aankomst en lopen mee naar de lift. Een mooie combinatie van high tech, high touch.

Het mt van Motto by Hilton uit Rotterdam gaf een energieke presentatie van hun moderne hotel in een oud bankgebouw. Het hotel heeft geen telefoons en is cashless. Gasten kunnen met hun eigen telefoon via een qr-code contact leggen, service vragen of extra items vinden. Inchecken gaat online en gasten ontvangen via de telefoon een digitale sleutel. Bestellingen gaan door middel van qr-codes. Het bijbehorende restaurant Pesca werkt met dynamische prijzen afhankelijk van het visaanbod. Het hotel is voortdurend bezig hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid en techniek.

Dit zijn de finalisten

De vijf halve finalisten hadden het thema goed naar voren gebracht. Toch kwamen er drie bedrijven bovendrijven die dat in de ogen van de jury het beste deden. De Dutch Hotel Award is een onderscheiding voor het hotelbedrijf waarvan het managementteam zich op een unieke manier onderscheidt. Voor dit jaar was de opdracht om het thema High Tech, High Touch creatief en professioneel invulling te geven. Op deze twee punten maakte onderstaande bedrijven, in willekeurige volgorde, het verschil:

  • Conscious Hotel Westerpark - Amsterdam
  • Flonk Hotels - Groningen
  • Kasteel Kerckebosch - Zeist

Finaleopdracht Dutch Hotel Award 2024

Op 6 juni worden de drie finalisten door de jury bezocht en krijgen ze twee uur om nog één keer alles uit de kast te halen en de jury te overtuigen van de kwaliteiten van het managementteam. Daarbij let de jury op creativiteit, bewezen successen, invulling van het thema en de uitvoering van de finaleopdracht.

Die opdracht luidt dit jaar als volgt: 'Verander een onderdeel van je (hotel)proces) van high touch naar high tech en vice versa en deel je ervaringen tijdens het jurybezoek op 6 juni. De opdracht moet worden uitgevoerd met een beperkt budget.'

Publieksprijs Dutch Hotel Award  

De Dutch Hotel Award heeft ook een Publieksprijs. Tot en met 5 juni kan op alle tien genomineerde hotels worden gestemd. Het hotel met de meeste stemmen krijgt bij de uitreiking van de Dutch Hotel Award 2024 de Publieksprijs overhandigd.

Stem hieronder op jouw favoriet voor de Publieksprijs:

De Dutch Hotel Award (DHA) is een initiatief van Trust Hospitality en vormt een jaarlijkse wedstrijd voor hotelmanagementteams. DHA heeft tot doel de creativiteit en het professionalisme in de hotellerie te vergroten. De wedstrijd wordt mogelijk gemaakt door ING, Heineken, Hotelschool The Hague en Misset Horeca.

De jury bestaat uit (v.l.n.r.) Regine von Stieglitz, president Hotelschool The Hague, juryvoorzitter Bas Tolmeijer van Trust Hospitality, initiatiefnemer Francesco Monaco van Trust Hospitality, Sector Banker Services & Leisure ING Sjuk Akkerman van ING, hoofdredacteur van Misset Horeca Marjon Prummel, Bart Meinen, senior key accountmanager van Heineken en Sander Allegro van Innovations.

Bekijk deze collectie

Gastbenadering

Ontdek de essentie van gastvrijheid en bijverkoop in de horeca met deze nieuwe collectie. Van gastvrijheidslessen tot effectieve klachtenafhandelingstechnieken, wij bieden waardevolle inzichten voor het creëren van positieve ervaringen. Leer hoe medewerkers een blijvende indruk kunnen achterlaten en ontdek strategieën om bijverkoop te stimuleren.