Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van online marktonderzoeker Multiscope onder bijna 5.000 volwassen Nederlanders. De meerderheid (63%) van de volwassen Nederlanders bezocht in de afgelopen twaalf maanden minstens één koffiezaak of lunchroom. Dat zijn bijna 9,2 miljoen bezoekers.
De beste bezochte keten in ons land is de HEMA, waar ruim een derde de lunchroom wist te vinden (32%). Bij La Place kwam een vijfde (20%) van de Nederlanders een hapje eten of drinken. Bakker Bart (19%), Starbucks (19%) en Subway (12%) maken de top vijf compleet.
Bijna een derde afgehaald
De meeste mensen nemen daar hun tijd voor. Bijna driekwart (73%) van de bestellingen nuttigen we ter plaatse. En 27% van alle bestellingen worden afgehaald. Het consumentengedrag varieert per keten. Klanten van Coffeelovers, Brownies&downieS en Anne&Max consumeren hun bestelling vaak ter plaatse. Bezoekers van Dunkin’ halen voornamelijk bestellingen af.
Locatie, locatie, locatie
‘Locatie’ is het vaakst genoemd van alle keuzeredenen in het onderzoek om een voor een koffie- of lunchketen te kiezen. Twee derde (66%) van de bezoekers kiest om deze reden een keten uit voor een bezoekje. ‘Gemak’ (59%) en ‘aanbod’ (56%) vormen ook belangrijke keuzeredenen.