Topposities in onderzoek
Loetje (10%), La Cubanita (10%), 't Zusje (10%) en Happy Italy (6%) vullen de overige topposities. De Beren scoort ook het hoogst als het gaat om de laatstbezochte keten: het gaat daarbij om tien procent van de Nederlanders. Personen in de leeftijd van 18 tot en met 34 jaar bezoeken het vaakst een
restaurantketen (65%).
De Nationale Benchmark Restaurantketens, kwam tot stand door een grootschalig onderzoek van Multiscope, onder ruim 5.300 Nederlanders.
Zeventien ketens onder de loep
In het afgelopen jaar bezochten maar liefst 6,8 miljoen Nederlanders van 18 jaar en ouder minstens één restaurantketen. De zeventien grootste restaurantketens - fastfoodfranchises uitgezonderd - werden geanalyseerd. Het gaat daarbij om de volgende namen:
't Zusje, De Beren, De Pizzabakkers, Dudok, Ekmekci, Ellis, Happy Italy, Heinde & Ver, Humphrey's, Juffrouw Tok, La Cubanita, Loetje, Moeke, Pannenkoe, Popocatepetl, Proeflokaal Bregje, Rodeo, Stan, The Seafood Bar, Umami, Vapiano en Wagamama.
Ketens populair onder jongeren
Jongeren in de leeftijd van 18 tot en met 34 jaar (65%) bezoeken vaker een restaurantketen dan 35- tot en met 49-jarigen (59%) en 50-plussers (43%). Bijna alle ketens met een bovengemiddeld aantal bezoekers trekken voornamelijk 18- tot en met 34-jarigen aan. Twee uitzonderingen daarop zijn Loetje en Humphrey’s. De bezoekers van deze ketens zijn voornamelijk 50-plussers.