Nederlanders besteden €6,9 miljard bij ketenhotels

Nederlanders besteden €6,9 miljard bij ketenhotels

De 40 grootste Nederlandse hotelketens trokken de afgelopen drie jaar 7,4 miljoen gasten. Gemiddeld besteden zij €227 per bezoek. Dat komt in totaal neer op €6,9 miljard. De gemiddelde besteding loopt uiteen van €99 bij een budgetketen tot €383 bij een meer upscale merk.

Hotelgasten besteden het meest bij hotels van Hilton en het minst bij verblijf in een ibis Budget. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6000 Nederlanders. 

7,4 miljoen bezoekers 

Ruim de helft (51%) van de Nederlanders boven de 18 jaar bezocht in de afgelopen drie jaar minimaal één van de 40 grootste hotelketens in Nederland. Dat zijn 7,4 miljoen bezoekers, die samen goed zijn voor ongeveer 30,3 miljoen hotelbezoeken. Samen besteedden zij in die drie jaar ruim €6,9 miljard bij deze ketens.

Gemiddelde besteding €227 

Hotelgasten besteden gemiddeld €227 per bezoek. De gemiddelde besteding is bij Hilton (€383) het hoogst. Gasten verblijven bij Hilton ook wat langer dan gemiddeld. Na Hilton volgen Carlton (€310), Holiday Inn (€301) en Bilderberg (€298). Bij ibis Budget (€99), Campanile (€117) en Stayokay (€120) besteden bezoekers juist het minst, wat niet gek is: dit zijn immers budgetmerken. 

Besteding verspreid over drie segmenten 

De bestedingen bij de verschillende hotelketens zijn verspreid over drie duidelijke clusters met daarboven Hilton. In het onderste cluster varieert de besteding voor een hotelverblijf tussen €99 en €142. Het middencluster heeft een bredere range. Bezoekers besteden hier tussen de €170 en €249 voor een verblijf. Het bovenste cluster bevindt zich op een hoger prijsniveau, met een prijsbereik van €292 tot €310. En een stukje daarboven ligt Hilton, met €383. 

De Nationale Benchmark Hotelketens is een grootschalig onderzoek van Multiscope naar reclame, naamsbekendheid, overnachting, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor hotelketens. In het onderzoek zijn 5914 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking. Zij werden bevraagd over bijna 40 hotelketens in Nederland. Van grote als Fletcher, Van der Valk en Hilton tot kleinere als Conscious Hotels of Kloeg Collection.

Hieronder gaan onderzoekers van Multiscope in op de Nationale Benchmark Hotelketens:

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.