Het plan lag er heel lang, zo laat marketing- en salesmanager Martijn Boone namens Kwalitaria weten. ‘Het aanbod vegetarisch groeit, ook al is het nog een relatief klein deel in het assortiment, de belangstelling van gasten neemt toe en er is steeds veel aandacht voor. Wij willen als grote speler een voortrekkersrol hebben bij die ontwikkelingen.’
Vegataria by Kwalitaria
Vegataria, zoals de naam van de vestiging in Groningen heet, is officieel een pop-up store. ‘Er is een huurcontract van een jaar afgesproken en dan zien we verder’, legt Boone uit. ‘De kwaliteit van Kwalitaria, maar dan volledig vegetarisch. Wel zien we het als een podium voor experimenten. In samenwerking met bijvoorbeeld leveranciers kunnen we er producten testen.’
Standaard snacks
Wat betreft inrichting en assortiment is sprake van een volwaardige locatie. Boone daarover: ‘Alle standaard snacks, maar dan vegetarisch. Verder ook ijs en milkshakes, frietspecials, ons burgerassortiment, de seizoensspecials, een spinazie-kaasburger, Karma Shoarma en producten van koolraap.’
Groene gevel
In- en exterieur hebben eveneens de Kwalitaria-uitstraling. ‘Maar wel met een twist’, vertelt Boone. ‘Zo is de gevel bijvoorbeeld gifgroen. En dat valt op, hebben we inmiddels gemerkt. Mensen zijn nieuwsgierig. De cafetaria is zeven dagen per week open en bezorgt eveneens aan huis.’
Enthousiaste franchiser
De formule heeft meerdere redenen voor de keuze voor Groningen. ‘Het is een hartstikke leuke stad, heeft veel studenten en telt voldoende inwoners om relevant te zijn’, aldus Boone. ‘Bovendien hebben we met Sonya de Boer een franchiser gevonden die al een Kwalitaria-zaak heeft, er na de zomer nog één opent en deze uitdaging heel graag met ons wilde aangaan.’
Universiteit Groningen
Vegataria huisvest aan de Oude Kijk in ’t Jatstraat in het centrum van de stad en met locaties van de Rijksuniversiteit in de directe omgeving. Vanaf vrijdag 1 juli zijn de deuren van de zaak geopend.