De Oranje Tompouce Bitterbal heeft gele room als basis, zo vertelt Van Waaijenburg, die is opgeleid als kok. ‘Met een smaakextract van de glazuurlaag van de tompouce, een beetje sinaasappel voor de oranje kleur en kleurstof op natuurlijke basis.’
Eerder al een kersenkroket
De ondernemer maakte eerder al een kersenkroket en heeft dus ervaring met het maken van een zoete snack. ‘Ik heb vier beslagjes moeten maken, voordat ik ’m goed op smaak had en de panko heb ik met een kleurstofpoeder voorzien van de oranje kleur. De bitterbal is vegetarisch en smaakt echt naar tompouce.’
Met de hand gemaakt
Van Waaijenburg heeft er in eerste instantie tweehonderd gemaakt. ‘Dat doe ik met de hand. Ik maak bolletjes van de vulling met een ijsknijper en rol ‘m na om ‘m glad te maken. Het idee is dat de bitterbal tijdelijk verkrijgbaar is. Blijkt de snack populair, dan maak ik met liefde bij.’
Gasten nieuwsgierig en positief
De bitterballen worden per zes verkocht voor 3,50 euro. ‘Gasten kunnen ze ook meenemen voor thuis’, aldus Van Waaijenburg. ‘Ik ben gisteren gestart met de verkoop en de eerste reacties zijn positief. Vooral mensen die de kersenkroket ook hebben geproefd, zijn nieuwsgierig.’
Gefrituurde bokkenpoot
De ondernemer vertelde zijn vriendin dat hij iets bijzonders wilde doen voor Koningsdag, zag in de vele folders de oranje tompouce voorbijkomen en had zijn idee te pakken.
‘Gelukkig heb ik gebruik kunnen maken van mijn ervaringen met de kersenkroket. Bovendien heb ik niet zo lang geleden op verzoek van een kennis een appeltaartbitterbal gemaakt. Ook deze bitterbal genereert veel publiciteit. Iemand reageerde op Facebook of een gefrituurde bokkenpoot geen idee was. Ik moet zeggen dat ik getriggerd ben.’
Rood-wit-blauwe suikerspin
Met Koningsdag staat Eethuis Reintje op de plaatselijke markt en heeft hij nog meer opvallende producten in het assortiment. ‘Rood-wit-blauwe suikerspinnen en popcorn. De rode kleur heb ik gemaakt van aardbeien en de blauwe van bosbessen.’
Wie van de Drie
Twee jaar geleden kreeg Van Waaijenburgs kersenkroket landelijke publiciteit, nadat hij deelnemer was aan het tv-programma Wie van de Drie van SBS6. Hij werd door juryleden van dat programma uitgedaagd deze (opnieuw) te maken, nadat hij er vijf jaar eerder al eens mee had geëxperimenteerd. De ondernemer noemde deze snack ‘vooral geschikt als tussendoortje of als dessert in combinatie met vanille-ijs.’
Partij voor de Frituur
Begin 2022 vestigde de dertiger de aandacht op zich met de ludieke oprichting van de Partij voor de Frituur, bedoeld om ambachtelijk frituren te promoten. ‘Ik ben aan het kijken of ik friet kan gaan leveren aan restaurants, om ook op die manier de kwaliteit van ons mooie product te vergroten.’