Jeroen Elderhorst, eigenaar van Centraal Baarlo en winnaar van de Terras Top 100 van Misset Horeca 2024, weet als geen ander hoe je een terras tot een succes maakt.
Team op scherp
‘Deelname aan de Terras Top 100 heeft niet alleen onze zichtbaarheid vergroot, maar ook direct bijgedragen aan een stijging van de zomeromzet', blikt Elderhorst eerst maar even tevreden terug. De blik van de ondernemer gaat echter snel weer vooruit: 'Daarnaast gebruiken we de competitie om ons team scherp te houden en onze service elk jaar verder te verbeteren.’
Hoe zorgt Elderhorst ervoor dat Centraal Baarlo elk jaar weer klaar is voor een topseizoen? Hij deelt zijn belangrijkste inzichten.
Feedback als voorbereiding
Deelname aan de Terras Top 100 - schrijf je hier in - is voor Centraal Baarlo meer dan een competitie. Het is een instrument om de kwaliteit naar een hoger niveau te tillen. Dat vinden we vanzelfsprekend bij Misset Horeca. Belangrijker is dat ook ondernemers als Elderhorst er de meerwaarde van inzien. De vakjury, hoofdjury en mystery visits geven waardevolle feedback waar het team direct mee aan de slag gaat.
Elderhorst: ‘We organiseren elk jaar in februari een uitgebreide training voor ons personeel. We pakken de feedback van het vorige seizoen (afkomstig uit de rapportages van de Terras Top 100 red.) erbij en doorlopen een checklist met alle criteria waarop we beoordeeld worden. Dit werkt als een soort opfrismoment. Iedereen weet hoe het werkt, maar het is goed om de puntjes op de i te zetten.’
Een belangrijk onderdeel van de training is het aanleren van extra gastcontactmomenten. ‘Een functioneel bezoek, waarbij de gast krijgt wat hij bestelt, is prima. Maar het verschil maken we door dat beetje extra: een praatje, een compliment of oprechte interesse in de gast.’