Met YB willen we laten zien dat je met lekker eten ook impact kunt maken, aldus eigenaar Wouter Staal. ‘Daarom gaan we vanaf begin volgend jaar als eerste horecaketen wereldwijd de CO2e per gerecht op de kassabon zetten. Om onnodig printen te voorkomen, kunnen we dit ook via de mail versturen.’
Aantal grammen CO2
Staal liet eerder al aan Misset Horeca weten hiermee bezig te zijn. ‘Nu is alles uitgewerkt en kunnen we starten. We kunnen dit doen, omdat we alles meten. Gasten zien op hun bon het aantal grammen CO2 van de gerechten die ze hebben besteld. Inclusief de score A of B, vergelijkbaar met de Nutri Score, al hebben wij niets dat lager scoort en dan een B en valt eigenlijk zo goed als alles onder A.’
Uitstoot vergelijken met alternatieven
Op korte termijn wil hij dit ook gaan vermelden op de menukaarten van YB. ‘Met de ambitie om te kunnen vergelijken met alternatieven, want dan maakt het pas echt iets duidelijk. Scrambled eggs met bacon vind ik een mooi voorbeeld. Waarschijnlijk ligt die CO2-uitstoot een keer of vijf hoger. Het helpt bij de bewustwording en gaat uiteindelijk dan hopelijk ook leiden tot gedragsverandering.’
Reduceren broeikasgassen
YB meet sinds 2020 en heeft als doelstelling om eind 2023 als keten de uitstoot van broeikasgassen vanaf dat startpunt met 50 procent te hebben gereduceerd. ‘Dat gaan we halen’, weet Staal. ‘Ik verwacht echt dat dit de toekomst is. Wij zijn nu de eerste, maar ik denk dat heel snel en op grote schaal een vervolg krijgt.’
Pay forward
Recent presenteerde de keten ‘pay forward’. In de dertien vestigingen van YB kunnen gasten die het zich kunnen permitteren, een warme drank, maaltijd of bowl extra kopen en die schenken aan mensen die zich dit financieel niet kunnen veroorloven. De gratis consumpties zijn te vinden op borden in de winkels.
Sociale aspect van de horeca
Liever een volle zaak dan een voor de helft gevulde winkel met enkel betalende gasten, vertelde de ondernemer daar eerder over. ‘Dit sociale aspect is precies waarvoor horeca is bedoeld. Tegenwoordig doen we veel via schermen, ik hoop dat mensen de moeite nemen om bij ons te komen en met elkaar in gesprek te gaan.’
Staal wil dit normaler maken dan het nu is. ‘Onze medewerkers behandelen en benaderen gasten die gebruikmaken van de pay forward, met evenveel enthousiasme.’