Een van die mooie verhalen van de Rotterdamse onderneming is de recent opgerichte eigen academy. ‘Daarmee hebben we echt een intern opleidingstraject gerealiseerd voor medewerkers die de ambitie hebben om door te groeien tot franchisenemer’, vertelt directielid Robin Dijkstra. ‘Dat is altijd al onze filosofie, maar nu hebben we dat ook geformaliseerd.’
Personeelstekort urgent probleem
De wereld verandert en daardoor is het soms lastig om medewerkers te vinden, legt Dijkstra uit waarom Bram Ladage betrokken is bij Mijnhorecabaan. ‘Wij hebben gelukkig geen chronisch tekort aan mensen, maar zijn wel altijd op zoek naar nieuwe aanwas, en op dit moment zijn de problemen in de sector wel heel actueel en urgent. Met dit initiatief hopen we samen van dit kortetermijnprobleem geen probleem voor de lange termijn te maken.’
Andere factoren dan geld vaak onderschat
Door samen te werken, kunnen de krachten worden gebundeld. ‘Ik weiger te zeggen dat het slecht gesteld is met onze branche, maar we hebben wel last van de opkomst van nieuwe bedrijven en sectoren. Het is nu aan ons om de horeca in een beter daglicht te plaatsen.’
En dat gaat verder dan de financiële beloning, meent Dijkstra. ‘Dat speelt uiteraard een rol, maar je verdient niet overal hetzelfde en zeker niet per definitie slecht. Factoren als werkplezier, ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden en het team waarvan je deel uitmaakt, zijn ook van groot belang en worden vaak onderschat.’
Dijkstra noemt twee argumenten voor de deelname van Bram Ladage aan het platform. ‘Uiteraard is het ook voor ons van belang om de branche in zijn algemeen aantrekkelijker te maken, maar daarnaast biedt het ons de gelegenheid meer aandacht te besteden aan het mooie verhaal van onze eigen organisatie. Bijvoorbeeld dus onze academie.’
Werken in de horeca waardevol
Mijnhorecabaan moet laten zien hoe waardevol werken in de horeca is én moet een oplossing zijn of worden voor de vele vacatures in de sector. Dijkstra: ‘Het initiatief is nog pril en wij gaan nu verder concretiseren hoe onze rol eruit moet gaan zien en ontdekken wat en hoe we onze bijdrage kunnen leveren. Als Bram Ladage hebben we onze eigen groeiambities. Daarvoor hebben we goede mensen nodig en we hopen dat dit platform daaraan kan bijdragen.’
Studenten inspireren
Naast Bram Ladage zijn onder andere ook HMSHost International, Heineken, Coca-Cola, Vrumona, McDonald’s, Restaurant Company Europe en Bidfood betrokken bij Mijnhorecabaan.nl. Door te benadrukken dat je meer vaardigheden ontwikkelt dan je in eerste instantie denkt, wil de sector studenten inspireren om hun carrière deze zomer te starten met een baan in de horeca.