De Restaurant Monitor 2022 is een initiatief van Bookdinners en is dit jaar voor de derde keer uitgevoerd. Het onderzoek brengt in kaart wat de behoeftes en gewoontes van gasten zijn.
Prijzen in de horeca
Bookdinners heeft in het onderzoek de volgende vraag voorgelegd aan de gasten.
Ik vind dat de prijzen in de horeca:
1) hoger geworden zijn, maar dat vind ik niet erg: 54%
2) te hoog geworden zijn: 32%
3) gelijk gebleven zijn: 10%
4) Geen mening: 4 %
De uitkomsten geven handvatten om hun bedrijf en bijbehorende online kanalen zo in te richten dat deze aansluiten bij de huidige behoeftes van de gast.
Dit jaar is het aandeel van online restaurant-reserveringen naar de recordhoogte van 68 procent gestegen. Direct weten waar je aan toe bent, is de belangrijkste reden hiervoor. Het reserveren gebeurt in de meeste gevallen direct via de website van het restaurant zelf. Twee jaar geleden lag het online reserveren nog op 59 procent, in 2014 op 39 procent en in 2013 op 30 procent.
‘Unieke beleving’
74 procent zegt naar een restaurant te gaan omdat het een unieke beleving oplevert. De waarde van het restaurantbezoek wordt hoog ingeschat als het gaat over drie onderdelen: nieuwe smaakcombinaties ervaren, gerechten bereiden die je thuis zelf niet kunt maken en het koken met lokale producten welke voor een duurzamere ervaring zorgen.
Begrip voor prijsstijgingen
54 procent van de onderzochte personen geeft aan dat de prijzen in de restaurants zijn toegenomen, maar dat zij dit niet erg vinden. Er is dus begrip voor deze stijging.
De resultaten van Bookdinners zijn gebaseerd op een online enquête, waaraan 920 respondenten deelnamen.