Veel horecazaken hadden voor de lockdown al bestellingen gedaan. Zowel Sligro als Makro heeft contact gezocht met hun horecaklanten. 'De vraag is dan: wil je datgene wat je besteld had nog hebben of moet de bestelling aangepast worden?', laat een woordvoerder van Makro weten aan het ANP.
Bij beide groothandels zochten ook de nodige horecaondernemers zelf contact over hun bestelling. 'We merkten ook dat veel klanten nog niet besteld hadden terwijl dat normaal gesproken vaak op zondag gebeurt', aldus de Makro-woordvoerder.
Door de ervaring met de eerdere lockdowns konden beide bedrijven snel schakelen. 'Bovendien is het voor de horeca de afgelopen weken al steeds iets minder geworden', legt de woordvoerder van Sligro uit. 'Eerst moesten ze om 20.00 uur dicht, toen om 17.00 uur en toen helemaal. Het is niet in één klap van helemaal open naar helemaal dicht gegaan.'
Waar horecabedrijven door de lockdown minder nodig hebben van veel producten, is er een categorie artikelen waarnaar de vraag is toegenomen en dat zijn weggooiverpakkingen en -bestek. Zowel Sligro als Makro ziet bestellingen daarvan flink groeien.