De robot kan met een ingebouwde check-app zelfstandig aan de deur controleren. Robotfabrikant Roeland van Oers: 'Het is echt vers van de pers, maar we denken dat er veel interesse gaat komen vanuit de horeca. Horecaondernemers hebben vaak onvoldoende personeel om zelf de check uit te voeren. Deze robot kan op een vriendelijke manier vertellen hoe groot de afstand is van 1,5 meter, de gast wijzen op de coronaregels én de QR-codecheck doen. En nu met corona verminder je menselijk contact. De robot als alternatief, zorgt toch voor een leuke ervaring bij de gast.'
Wanneer de coronamaatregelen niet langer meer van kracht zijn, kan de robot volgens Van Oers nog steeds een van toegevoegde waarde zijn. 'Het is een blijvertje, niet alleen een gimmick voor corona. Het is ook echt een gastheer. Want je kunt hem ook zo inrichten dat die de daghap aanprijst en de gast welkom heet, of naar de tafel begeleidt.'
Kopen of leasen
Als de 'Temi' genaamde robot door bezoekers wordt voorbijgelopen of de QR-check niet goed uitpakt, krijgt het personeel een seintje via de e-mail of app. De robot is sinds enkele dagen te koop voor ongeveer €5000, plus €127 per maand aan servicekosten, waaronder onderhoud en het up-to-date houden van de software. Leasen voor zo’n €400 euro per maand kan ook.
Belangstelling
Van Oers vervolgt: 'De ervaring leert dat mensen relatief aardig en rustig op een robot reageren. Kwaad worden op een apparaat is immers zinloos.'
De paspoortcheck doet de robot nog niet. 'Daar zijn we nog wel mee aan het werk, maar dan stuit je vooralsnog op de privacywetgeving.'
Wanneer het druk is, kan je de robot ook zo inrichten dat die alleen de QR-check doet. De robot laat het 1,5 meter spel en het benoemen van de coronaregels dan achterwege. 'Dan voert die zijn taak uit in zo'n 20 seconden.'
Eerder werd Temi al ingezet in de horeca als gastheer (zie video).
Scanpaal bij de ingang
Horecaondernemers zijn op zoek naar alternatieven om de coronacheck uit te voeren, zonder daar een extra medewerker aan kwijt te zijn. Bij Zalencentrum Meursinge in Westerbork werd eerder al een scanpaal bij de ingang neergezet voor de coronacheck . Horecaondernemer Sander Vos: ‘Terwijl een medewerker een kop koffie inschenkt, houdt de gast ondertussen zijn QR-code voor de CoronaCheck-app. Een effectieve manier om om te gaan met de tijdelijke wetgeving.’
Bij grote horecazaken kunnen twee, of meer palen naast elkaar worden gezet en maar een medewerker die toezicht houdt. Bij kleine zaken kan vanachter de bar worden doorgewerkt, terwijl toezicht wordt gehouden op de scanpaal. ‘Er is simpelweg te weinig personeel om iedereen persoonlijk te controleren. Daarnaast vind ik het een belasting voor medewerkers dat ze hun eigen mobiel moeten gebruiken voor het scannen van de coronapas van gasten.