Buppen is inmiddels een werkwoord in de cafetaria van Hans Geurts, die met video’s op Facebook laat zien wat het inhoudt. Hij nodigt gasten uit om het in zijn cafetaria De Neus te komen doen en vraagt ze of ze inmiddels al bupper zijn.
Nacho’s als inspiratiebron
Het idee ontstond, nadat hij een proef deed met nacho’s en wraps. ‘De vertegenwoordiger van LA Streetfood adviseerde me de saus onder de nacho’s te doen, omdat ze dan lekkerder zijn. Voor friet geldt hetzelfde. Die wil je zo krokant mogelijk eten. Doe je er saus overheen, dan worden ze slap. Op de bodem van het bakje ligt een vetvrij papiertje. Die heb ik toegevoegd om te voorkomen dat de saus blijft plakken. Als het bakje is omgedraaid, lees je op dat velletje de tekst ‘eet smakelijk’.’
Buppen
Zijn vrouw - ‘Zij is de creatieve geest’ - bedacht de naam bottom-up en dat heeft nu geleid tot het werkwoord buppen en het zelfstandig naamwoord bupper. ‘Iedereen moet eens buppen’, aldus Geurts. ‘Je moet opvallen met je zaak en daarom af en toe iets nieuws doen. Met 80 procent van wat ik bedenk, kan ik niets, maar het resterende deel levert leuke en goede ideeën op.’
Corona
Een betere kwaliteit van het product is het uitgangspunt, maar inmiddels speelt ook de ludieke component een belangrijke rol. Met als resultaat een keur aan video’s op de Facebookpagina van De Neus. ‘Voor corona deed ik dat regelmatig en vroegen gasten me wanneer ze het volgende filmpje konden verwachten. Nu hebben we dat weer opgepakt. Deze tijd is al zo gestrest, die kan wel wat ontspanning gebruiken.’
Zaak in de verkoop
De ondernemer noemt buppen het laatste dat hij doet. ‘Ik heb de zaak namelijk in de verkoop staan. Na 34 jaar is het mooi geweest. Waarom ik ga verkopen? Ten eerste omdat het nu op werken begint te lijken en ten tweede omdat ik 68 jaar ben. En ja, die redenen hebben met elkaar te maken. De flexibiliteit gaat er steeds meer uit. Er is nog geen koper, maar ik heb goede hoop dat er snel duidelijkheid is.’