Van der Linden werd in 2020 uitgeroepen tot ondernemer van het jaar in de gemeente Wijk bij Duurstede vanwege zijn creatieve invulling en houding naar aanleiding van allerlei beperkende maatregelen door corona. Nu het een kwart eeuw geleden is dat Cothen en Langbroek vanwege de gemeentelijke herindelingen werden toegevoegd aan Wijk bij Duurstede, wil hij hierbij stilstaan.
De Cothense Peer
‘De gemeente doet er niets mee vanwege corona en omdat er geen budget is, dus vond ik dat ik ermee aan de slag moest. Ik heb drie snacks, voor iedere kern één, en deze zijn tot en met 31 december te koop bij Het Oude Raedthuys. De best verkochte voeg ik daarna definitief toe aan het assortiment.’
Wijk bij Duurstede heeft De Wijkse Knakker: een gepaneerde braadworst met bacon en kaas. Voor Langbroek is de keuze gevallen op De Langbroekse Snoeshaan, een kroket van kippenragout met kerrie, en voor ‘zijn’ eigen Cothen staat De Cothense Peer - een gepaneerde boulet met kip- en kalfsvlees - op de kaart.
Paul de Leeuw op bezoek
‘Alle namen zijn synoniemen voor het woord vriend’, legt Van der Linden uit. ‘De snacks zijn te koop voor 2,50 euro en wie ze alle drie bestelt, betaalt 6 euro. Uiteindelijk houd ik de meest verkochte in het assortiment. Wel zonder de naam van de dorpskern, aangezien we één gemeente zijn.’
Van der Linden is tevreden over de verkoop - ‘ze zijn inmiddels populairder dan de kipcorn, mijn op vijf na best verkochte snack’ - maar veel belangrijker is de media-aandacht die hij ermee genereert. Met als klapstuk een bezoek van Paul de Leeuw in het kader van zijn nieuwe tv-programma Busje komt zo, waarin hij met een grote touringcar door Nederland rijdt om bij mensen op bezoek te gaan. Over de inhoud kan de ondernemer niets kwijt, maar de uitzending staat gepland voor donderdag 4 november.
Win-actie voor kinderen
Ook aan de kinderen heeft hij gedacht. ‘Ik heb zelf een gemeentewapen gemaakt, want dat hebben we niet. In dat wapen staan de elementen die ik typerend vindt voor de drie kernen. Water, fruit, kastelen, kerken en molens. Verder de kleuren van de drie voetbalverenigingen en de kleuren zwart en oranje van mijn zaak.’
Van der Linden daagt de kinderen uit om zelf een gemeentewapen te maken. Daarvoor heeft hij kleurplaten laten maken, die bij Het Oude Raedthuys kunnen worden ingeleverd. ‘De winnaar ontvangt een half jaar lang iedere week 10 euro Raedthuys-tegoed. En diverse leveranciers hebben ook nog eens prijzen beschikbaar gesteld.’
De ondernemer hoopt de burgemeester van Wijk bij Duurstede, die deel uitmaakt van de jury die alle inzendingen beoordeeld, zover te krijgen dat van het winnende ontwerp een vlag wordt gemaakt die dan volgend jaar te zien is bij het gemeentehuis. ‘Dat zou mooi zijn toch?!’
Creatieve marketing
Bij Het Oude Raedthuys loopt de creativiteit van de eigenaar als een rode draad door de bedrijfsvoering. De lettercombinatie ‘ae’, zoals die voorkomt in de naam van de zaak, speelt een bepalende rol en verder is er veel aandacht voor pictogrammen en woordgrappen.
Eerder dit jaar introduceerde Van der Linden superheldenburgers. Ontstaan vanwege zijn fascinatie voor de Verenigde Staten. Op de kaart staan onder andere Wonder Woman, Batman en Spiderman.
Zijn assortiment burgers is ondergebracht in het Burgerhuys, voor een halve of hele kip kun je terecht in het ‘Braedthuys’ en zijn ‘Maesterlijke’ frietspecials hebben namen van Hollandse ‘Maesters’.