In Nederland heeft bijna een op de drie (30%) horecaondernemers de lonen verhoogd en secundaire arbeidsvoorwaarden verbeterd om zo personeel aan te trekken én te behouden, terwijl een vijfde (22%) van de restaurants zich genoodzaakt zag om hun openingstijden aan te passen.
Dit komt naar voren in een wereldwijd onderzoek van Lightspeed, waarin 850 restauranthouders, managers en exploitanten uit zes landen (VS, Canada, VK, Duitsland, Frankrijk en Nederland) werden gevraagd naar regionale uitdagingen en trends.
36 procent zoekt oplossing in technologie
Drie op de vijf (60%) van de ondervraagde Nederlandse ondernemingen denkt dat meer overheidsfinanciering voor het verhogen van de lonen de oplossing zou kunnen zijn voor dit probleem, terwijl 36 procent denkt dat technologie het antwoord is.
Zij zouden liever automatiseringstechnologie voor standaard processen zoals bestellen en betalen in de horeca implementeren, om zo hun onderneming draaiende te houden met minder mensen op de werkvloer.
Personeel is issue in alle zes landen
Het wereldwijde onderzoek van Lightspeed bevestigt dat het personeelstekort niet alleen een probleem is in Nederland: 48 procent van alle ondervraagde restauranthouders meldt dat ze moeite hebben met het behouden van hun personeel gedurende de pandemie.
Nederland tech-land
Nederlandse horecazaken blijken wel het meest tech-savvy te zijn. De meerderheid (54%) van de Nederlandse restaurantmanagers is van plan om binnen afzienbare tijd automatiseringstechnologie te implementeren om zo hun werknemers te ondersteunen bij dagelijkse processen. In andere regio's lopen deze percentages uiteen van 50 procent (de VS) tot 35 procent (Frankrijk).
Veeleisend gastgedrag
Volgens de enquête heeft in verschillende regio’s veeleisender gastgedrag bijgedragen aan de leegloop in de horeca. In Nederland lijkt de ervaring met gasten min of meer gelijk verdeeld: 44 procent van de horecamedewerkers meldt dat de gasten veeleisender zijn geworden na de lockdown.
Minder fooi bij 40 procent
Naast de veranderde houding van gasten ten opzichte van het personeel, constateren veel bedrijven een verandering in de hoogte van de fooi. Eén derde (34%) van de ondervraagde Nederlandse ondernemers meldde dat gasten het afgelopen jaar meer fooi zijn gaan geven, terwijl 40 procent aangeeft gemiddeld minder fooi te ontvangen.
Sam Bursens, sales manager bij Lightspeed meent dat technologie - voor de standaardprocessen zoals bestellen en betalen - ervoor zorgt dat je personeel tijd kan besteden aan gasten. ‘De juiste technologie kan je bedrijf aantrekkelijk maken voor toekomstige werknemers. Zeker nu de zoektocht naar werknemers ongekende niveaus bereikt.’
De implementatie van automatiseringstechnologie, zoals QR-codes voor betalen en bestellen, zit bij alle zes onderzochte regio's in de lift. In Nederland hebben restauranthouders het afgelopen jaar voornamelijk technologie geïntroduceerd om workflows te automatiseren (48%) en heeft 34 procent technologie geïmplementeerd waarmee ze hun dagelijkse processen beter kunnen stroomlijnen (nieuwe kassasysteem of managementsoftware).
Blik op de toekomst
Als ondernemers vooruit kijken, heerst er optimisme binnen de Nederlandse horeca. De helft zegt dat de afgelopen 2 jaar weliswaar zwaar zijn geweest, maar dat ze er weer bovenop komen en 16 procent durft zelfs te zeggen dat ‘de zaken fantastisch gaan’.