Een aanbetaling vragen doet niets af aan gastvrijheid, neemt De Zeeuw direct een groot bezwaar van collega’s weg. ‘We runnen bedrijven in de gastvrijheidssector, maar dat wil niet zeggen dat we alles maar moeten accepteren van onze gasten onder het mom van gastvrijheid.’
De Zeeuw reageert op een bericht van Joris Bijdendijk (Restaurant Rijks en Wils in Amsterdam) van vorige week. Hij ziet sinds de heropening van de horeca na de tweede lockdown het aantal no shows alleen maar toenemen. Bijdendijk overweegt de aanbetaling.
De Zeeuw vindt dat hij het direct moet invoeren. Hij is van mening dat veel meer collega’s dit zouden kunnen doen. Met name restaurants in het hogere segment en het hogere middensegment. ‘Iets meer lef tonen mag best. Eigenlijk snap ik niet dat ik in Haarlem nog steeds de enige ben.’
'Onszelf serieus nemen'
‘Als gasten in de bioscoop of theater niet komen opdagen, haalt niemand het in zijn hoofd om het geld voor het kaartje terug te vragen. En dan zou je bij een restaurant zonder gevolgen weg kunnen blijven? Van dat idee moeten we écht af. En dat kan als meer ondernemers een aanbetaling gaan vragen. We moeten onszelf eens serieus gaan nemen. Zolang we met z’n allen blijven twijfelen en geen front vormen, komt er echt geen verandering in het gedrag van gasten. Sterker nog. Dan wordt het alleen maar erger.’
‘Wij vragen €25 aanbetaling pp. Pas als gasten daaraan voldaan hebben, is de reservering definitief. Daar communiceren we heel netjes en duidelijk over, in gepersonaliseerde mails. En we zijn ook best coulant. Als gasten om 17.00 uur afbellen en ze regelen zelf iemand anders, dan krijgen ze hun geld terug. Bij een vroegtijdige annulering krijgen ze hun geld automatisch teruggestort.’ De twee no shows kregen gewoon een factuur en die betaalden ze ook.
Slechts af en toe vragen gasten naar het waarom van de aanbetaling. De Zeeuw krijgt hierop na uitleg alleen instemmende reacties van het publiek. ‘Ik vertel dat we een bedrijf runnen. Producten inkopen voor de reservering et cetera. Als gasten wegblijven, kost dat ons gewoon geld.’
Aan Formitable - het bedrijf waar De Zeeuw al 3 jaar mee werkt - betaalt De Zeeuw zelf een toeslag voor de aanbetaling. En dat doet hij graag, lacht de chef. ‘Het geeft me zo veel rust! Wat denk je dat het kost om alle reserveringen na te bellen?’
‘Ook weten we via de reservering de dieetwensen en allergieën van mensen. Als ze deze doorgeven, vragen wij ook direct hoeveel gangen ze denken te eten. Hierdoor kan ik de inkoop exact afstemmen op de behoefte van gasten.’
Kosten aanbetalen
Formitable rekent per aanbetaling (niet per gast) €0,99. Dit is exclusief de transactiekosten die Mollie berekent. Deze komen erbij omdat de aanbetaling op een tussenrekening wordt gestort. Annuleren gasten op tijd, dan krijgen ze het geld automatisch teruggestort. De fee van €0,99 vervalt voor ondernemers met een Pro-abonnement.
‘Mijn gasten krijgen automatisch een reminder. De twee no shows hebben we een rekening gestuurd en die hebben ze ook voldaan. Tegelijk met het doen van de aanbetaling gaan ze akkoord met de reserveringsvoorwaarden.’
Tien procent
Op dit moment zijn er bij Formitable 276 restaurants die met aanbetalingen werken, dat is iets meer dan 10 procent van alle restaurants die het bedrijf bedient, zo laat Raymond Wilders van Formitable desgevraagd weten.