De pinpas is bij uitstek het favoriete betaalmiddel: 85 procent van de Nederlanders betaalt in een horecabedrijf, café, restaurant of hotel, het liefst met pin. Voor 23 procent heeft betalen met pin, creditcard of telefoon om hygiënische redenen de voorkeur boven contante betalingen.
Dit blijkt uit onderzoek onder 1127 consumenten door Lightspeed.
The Dutch way
Verder lijkt de voorliefde voor pinnen gedreven te zijn door een typisch Nederlandse karaktereigenschap: 63 procent zegt dat het met pinnen makkelijker is om de kosten te splitten.
’43 procent wil eens per maand uit eten’
Sinds de heropening van de cafés en restaurants in april heeft de horeca last van terughoudendheid onder gasten.
Bijna één op de drie Nederlanders (29%) geeft aan horecagelegenheden minder vaak te bezoeken dan voor de pandemie. Van hen zegt 17 procent het nog steeds te risicovol te vinden. Maar liefst een op de tien (12%) van de consumenten neemt een rigoureuzer besluit: zij geven in het onderzoek aan dat ze de komende tijd niet van plan zijn om überhaupt een horecagelegenheid te bezoeken.
In 2019, vóór de uitbraak van de covid-19 pandemie, werd aan ruim 1000 consumenten dezelfde vraag gesteld. Destijds gaf slechts 1 procent dat antwoord.
Van de horecabezoekers is 43 procent van plan minstens één keer per maand in een restaurant te eten, vergeleken met 18 procent in november 2020 en 36 procent in juli 2019.
Meest populaire betaalmethodes aanbieden
Sam Bursens, Manager Business Development Benelux van Lightspeed: ‘De Nederlandse horeca heeft het nog steeds zwaar. ‘Nu de zomervakanties zijn begonnen en mensen meer eropuit trekken, zien we dat horecaondernemers er alles aan doen om hun gasten onbezorgd te laten genieten van hun restaurantbezoek en de gemiste omzet te compenseren.’
‘De onderzoeksgegevens laten duidelijk zien dat door simpelweg de meest populaire betaalmethoden aan te bieden, je in ieder geval een deel van je potentiële gasten niet misloopt.’
Digitale innovaties in horeca
De respondenten is ook gevraagd naar de belangrijkste voordelen van de digitalisatie in de horecabranche. Zowel snelle service (bestellen en betalen) als de mogelijkheid om online te reserveren, blijken de belangrijkste voordelen te zijn (beide 41%). Ook vooraf bestellen en afhalen en bezorging (47%), en de mogelijkheid hebben om met verschillende methoden te kunnen betalen (23%) worden door consumenten gezien als positieve trends.
Uit het onderzoek blijkt dat de kanalen waarmee horecaondernemers in het afgelopen jaar het hoofd boven water hielden, hun populariteit niet verliezen.