Dat bleek tijdens de presentatie van het beleid van de fastfoodafdeling van de zuivelgigant medio november in De Fabrique in Maarssen. Volgens een onderzoek van Friesland Madibic zijn er veel groeimogelijkheden voor de milkshake. Daarom introduceert de producent in het voorjaar de Friso Shaker voor de fastfoodsector. Met dit concept maakt de cafetariahouder een neutrale basisshake, de klant kiest een zakje met smaak en schudt vervolgens zelf zijn milkshake. Uit het onderzoek bleek ook dat er een grote groep mensen is die geen milkshakes meer nuttigt omdat ze zijn uitgekeken is op de geringe smaakkeuze. ‘Deze groep wenst meer variatie en dat kunnen we met de Friso Shaker bieden’, aldus Field Manager, Will-Jan van Cranenbroek.
Naast de Friso Shake zijn de milkshakerecepturen van zowel Friso en Delicia vernieuwd. Nieuw zijn ook de ‘lollylepels’ (een ijslepeltje en lolly in één) die beide merken bij hun kinderijs gaan introduceren. De ijsmixproducent wil hiermee een vervolg geven aan het succes van het kinderijs ‘Jellies Ice’ van Friso in 2001. Volgens Van Cranenbroek wordt de levenscyclus van de ijsproducten steeds korter is. ‘Nieuwe impulsen zijn daarom telkens nodig om de groei op peil te houden.’De vraag naar luxer softijs neemt volgens het ijsmarktonderzoek van Friesland Madibic ook toe. Daarom komt Delicia volgend jaar maart met een luxe slagroomijs op de markt. De naam Delicia verandert overigens ook, en wel in Debic.