Thuisbezorgd krijgt serieuze concurrentie

Thuisbezorgd krijgt serieuze concurrentie
Delivery moments of Takeaway.com

Internationale miljardenbedrijven hebben hun pijlen gericht op de Nederlandse bezorgmarkt. Dat kan het einde betekenen van de hegemonie van Thuisbezorgd.

Deliveroo uit Engeland, Foodora uit Duitsland en UberEats uit Amerika zetten in Nederland vol in op restaurants die met eigen bezorgers werken om zo Thuisbezorgd naar de kroon te kunnen steken. Dat meldt het Financieele Dagblad op basis van bronnen in de markt. De buitenlandse spelers zouden te weinig verdienen met hun eigen bezorgers.

Anders dan de kleinschalige, lokale initiatieven hebben de grote bezorgbedrijven het kapitaal en de technologie in huis om Thuisbezorgd echt te laten zweten. Volgens één marktpartij, die tegenover de krant anoniem wil blijven, is concurrentie welkom omdat Thuisbezorgd ‘monopolistische trekjes’ begint te vertonen.

Deliveroo

Takeaway wil nummer 1 worden

Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd, heeft ondertussen ook grote plannen: nummer 1 worden van Europa. In een interview met Snackkoerier, dat binnenkort verschijnt, licht oprichter en directeur Jitse Groen die ambitie toe. ‘Dat we de nummer 1 willen worden, is niet zo gek. Als we dat niet zijn, worden we verslagen door een Britse of een Duitse concurrent en kan ik het kantoor hier wel sluiten. We willen een sterk internationaal bedrijf zijn, want ik weet dat bedrijven die niet sterk genoeg zijn, overgenomen worden of verdwijnen.’

Bakken marketinggeld

Volgens Groen is Takeaway nog maar net begonnen. ‘De markt ligt wagenwijd open. Van alle mensen die eten bestellen, doet twee derde dat nog via de telefoon. Wij gaan proberen mensen te verleiden om via onze site te bestellen. Daar geven we enorme bakken marketinggeld aan uit. Wij willen groter worden in continentaal Noordwest-Europa. Daar wonen 140 miljoen mensen. Van hen heeft 8 procent het afgelopen jaar via ons besteld. Dat moet richting 70 procent.’

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.