Een aantal McDonald’s-vestigingen in Zweden heeft houten reclameborden laten maken met gaatjes erin voor bijen en andere insecten, met de tekst ‘Altijd geopend’. Alle franchisenemers kunnen hun eigen reclamebord bestellen met een eigen boodschap erop.
Ook bijenhotels langs de weg
De keten in Zweden is ook een samenwerking gestart met het Franse JCDecaux, een wereldwijde marktleider in buitenreclame, om bijenhotels achter reclameborden langs de weg te plaatsen. In Jarfalla, buiten Stockholm, zijn de eerste zes geplaatst.
Boodschap achter de campagne
In de video van McDonald’s over de bijenhotels, begint met een boodschap over het bijenprobleem. Geschat wordt dat 30 procent van de wilde bijen in Zweden bedreigd zijn. Het probleem is onder meer dat er niet genoeg plekken zijn waar bijen kunnen leven. Zonder bijenbestuiving komt een derde van de voedselvoorziening in gevaar.
Bekijk de video
Succes van McHive
Het initiatief komt na het succes van de McHive in mei 2019, net als de bijenhotels ontwikkeld in samenwerking met reclamebureau Nord DDB. De McHive werd neergezet als ‘de kleinste McDonald’s-vestiging ter wereld’. Het was echter geen restaurant, maar een bijenkorf die eruit zag als een echte vestiging, compleet met een drive-thru. Na de onthulling van de eerste, hebben verschillende vestigingen een bijenkorf op hun dak geplaatst.
Oplaadstations voor elektrische auto’s
McDonald’s in Zweden heeft duurzaamheid al veel langer op de agenda staan. Het is inmiddels de grootste restaurantketen met oplaadstations voor elektrische auto’s in het land. De eerste werd al in 2009 geïnstalleerd. Vandaag de dag zijn er 55 oplaadpunten en de bedoeling is dat consumenten in de toekomst bij alle vestiging met drive-thru hun elektrische auto kunnen opladen.