In de Radar-uitzending van maandag 16 september is een opname te zien van een snackbar met daarnaast een pizzeria en een kipformule in Groningen, gemaakt met een verborgen camera. Radar zegt hiermee aan te tonen dat de ondernemer consumenten misleidt, omdat ze zich op Thuisbezorgd voor zouden doen als aparte restaurants terwijl het eigenlijk één bedrijf is.
Bestellingen voor de kipformule en van de snackbar worden in dezelfde keuken bereid, zeggen de medewerkers in de video. Consumenten kunnen alleen online bestellen van het kipmenu, niet fysiek in de snackbar.
80 procent van omzet weg
Thuisbezorgd zag in de uitzending genoeg aanleiding om de kipformule en de pizzeria direct van de site te halen. De snackbar staat er nog wel op. De ondernemer is zelf niet bereikbaar voor commentaar, maar ProFri-directeur Frans van Rooij laat weten dat hij ‘ten einde raad’ is, omdat hij nu veel omzet misloopt. Van Rooij zegt contact met de ondernemer te hebben en dat hij hem probeert te helpen.
‘Situatie uit zijn verband gerukt’
Volgens Van Rooij is de situatie uit zijn verband gerukt en is er absoluut geen sprake van gesjoemel door de ondernemer, die lid is van vakvereniging ProFri. ‘Hij heeft gewoon drie winkelpanden naast elkaar. Hij heeft één KVK-nummer, want het is een eenmanszaak. Het zijn drie formules met drie uitstralingen. De kipformule is een online formule, daar hoef je geen fysiek restaurant voor te hebben.’
‘Ondernemer is juist voorloper’
‘Wat de ondernemer doet, is de toekomst, zegt Van Rooij. ‘Hij is juist een voorloper als het gaat om bezorgen. Collega’s kijken bij hem hoe hij het doet. En je ziet steeds vaker productiebedrijven ontstaan met een ruimte op een industrieterrein waar eten wordt bereid, maar waar geen gasten komen.’
Volgens Van Rooij is Radar onzorgvuldig geweest. ‘In de uitzending lopen dingen door elkaar. Er komt ook een consument aan het woord over een bestelling die door een ander restaurant wordt bezorgd dan waar het is besteld. Dat heeft niets met deze ondernemer te maken.’ Radar gaat in hetzelfde item ook in op het nieuwe verdienmodel van Thuisbezorgd, waarbij aangesloten restaurants betalen voor hun ranking op de site.
‘Thuisbezorgd wist ervan’
Bovendien wist Thuisbezorgd hoe de vork in de steel zat bij de ondernemer, meent Van Rooij. ‘Als hij belde om de bestellingen voor de snackbar dicht te zetten voor bepaalde postcodegebieden, vroegen ze of dat voor de pizzeria en het kiprestaurant ook moest gebeuren. Dus ze wisten het, en hebben ervan geprofiteerd met de commissie.’
Thuisbezorgd was nog niet bereikbaar voor commentaar.