‘Het was fantastisch’, zegt Wijnand Commijs over het winnen van de Delivery Award, de prijs voor de beste maaltijdbezorging. ‘We hebben er de afgelopen jaren heel veel energie in gestoken en daardoor verbeteringen gezien. Het is alleen maar mooi dat dat opvalt bij de organisatie.’
Net als de beste Foodmaster en beste Family, zijn de ondernemers uitgenodigd voor de trendtour naar Berlijn in 2020. Daarnaast hebben ze een e-bike gewonnen, beschikbaar gesteld door Ebike4delivery.
40 procent omzet uit maaltijdbezorging
Ongeveer 35 tot 40 procent van de omzet komt bij Foodmaster Middelburg uit maaltijdbezorging. ‘Met uitschieters naar 65 procent.’ De ondernemers, die naast Foodmaster Middelburg (sinds 2011) ook Foodmaster Vlissingen runnen (sinds 2017), bezorgen via Thuisbezorgd.nl en een eigen Next to Food-app.
Belang van klanttevredenheid
Hoewel het succes van maaltijdbezorging volgens Commijs met veel factoren te maken heeft, benadrukt hij het belang van klanttevredenheid. ‘Daar zijn we ons heel bewust van. Wij reageren nog vóórdat er een klacht komt, als wij vinden dat de service niet optimaal was. Als bijvoorbeeld de wachttijd langer is dan we willen, gaat er al een briefje mee met de bestelling. Dan bieden we bijvoorbeeld een gratis hamburger aan bij de volgende bestelling.’
Vragen aan de klant hoe hij of zij een probleem opgelost wil hebben, is volgens de Foodmaster-ondernemer ook een optie. ‘Dan weten we wat ze van ons verwachten, en daar voldoen we dan in bijna alle gevallen aan.’
Wel of geen klachten; de service moet sowieso van hoog niveau zijn, vindt Commijs. ‘In de zomer, op warme dagen, doen we er een gratis ijsje bij. We zorgen dat in de tas altijd pepermuntjes, zout, vorken, messen en servetten zitten. Alles voorhanden voor de mensen.’
Bezig met verpakkingen
Ondertussen willen de ondernemers de maaltijdbezorging nog verder optimaliseren. ‘Waar we nu mee bezig zijn, en waar we het meest over praten met andere ondernemers, is verpakkingen. Daar is nog veel te winnen. In cafetaria’s blijven we vaak steken in de verpakkingen voor afhaal. Ik kijk naar bedrijven zoals Spare Rib Express en De Beren, die hebben hun verpakkingslijn veel beter op orde. Onder meer met kartonnen doosjes, waardoor de bestelling netter aankomt bij de gast. Cafetaria’s stoppen vaak nog steeds een open gezinszak friet in de tas. Voor dat soort dingen moeten we goede oplossingen vinden.’
Jubileumfeest
De bekendmaking van de winnaars vond dit jaar plaats tijdens het 25-jarig jubileumfeest van FHC in Aalsmeerderbrug. Aanwezigen konden naast eten, drinken en feesten verschillende masterclasses volgen, onder meer over bezorgen, duurzaamheid en het behouden van medewerkers. Er waren ook verschillende sprekers: Isabel Boerdam vertelde over haar initiatief De Week Zonder Vlees en Ralph Markwat ging in gesprek met ondernemers Gordon en René Bogaart over hun bedrijven.