McDonald's introduceert prototype restaurant voor 1,5 meter-economie

McDonald's introduceert prototype restaurant voor 1,5 meter-economie
Bij aankomst begint de funfactor met ronde stickers waar bezoekers op plaats nemen om de 1,5 meter te bewaren. Op elke sticker staat aangegeven hoeveel wachtenden er nog zijn. Voor de ingang staat een unit waar bezoekers de handen kunnen wassen.

McDonald's heeft in restaurant Arnhem GelreDome een proeflocatie ingericht die mogelijkheden weergeeft in de 1,5 meter-economie. In dit prototype restaurant toont het bedrijf hoe zittende horeca in eruit zou kunnen zien.

McDonald’s heeft met het oog op een 1,5 meter-economie twee varianten uitgewerkt die een blauwdruk zouden kunnen vormen van hoe de zittende horeca straks weer gasten kan verwelkomen: Take Out Plus en Dine In. Bij Take Out Plus bestellen gasten in het restaurant en kunnen ze de bestelling in een speciaal ingerichte ruimte aan statafels nuttigen, in groepjes van maximaal drie personen. Bij Dine In wordt de bestelling in het restaurant aan tafel geserveerd, met behulp van een serveerwagen om een veilige afstand te houden tussen medewerkers en gasten.

Klantreis aangepast

De herinrichting van restaurant Arnhem GelreDome betreft een demonstratie, naast de McDrive die gewoon open is. McDonald’s heeft de hele klantreis in het restaurant aangepast; functionele communicatie en aanwijzingen zijn ‘fun’ gemaakt.

Arnhem GelreDome is het eerste McDrive restaurant waar McDonald’s vanaf nu ook Take Out introduceert. Deze service is met name gericht op het helpen van gasten die het restaurant niet kunnen bezoeken via de McDrive, bijvoorbeeld fietsers of voetgangers.

Werkwijze ingrijpend veranderd

Het prototype in Arnhem bouwt voort op de extra maatregelen die de restaurantketen in maart heeft genomen om gasten via de McDrive en McDelivery, en in enkele gevallen Take Out bij restaurants zonder McDrive, een geheel contactloze bestelmogelijkheid te bieden.

De werkwijze en keukenopstelling zijn ingrijpend veranderd. Van een dynamische werkwijze naar een statische werkwijze, waar medewerkers in zones werken op 1,5 meter afstand en waar nodig met afscheidingen. ‘Zet neer, stap weg en pak over’ is het nieuwe werken voor de medewerkers.

Als gevolg van deze aangepaste opstelling in de keuken biedt de restaurantketen tijdelijk bepaalde producten niet aan, maar zijn klassiekers als de Big Mac, Quarter Pounder, McChicken, McNuggets en de McKroket nog wel verkrijgbaar.

McDonald’s wil samen met franchisenemers én horecavakgenoten het prototype verbeteren, om een opstart van alle zittende horeca mogelijk te maken.

Collega-ondernemers uitnodigen

Erwin Dito, managing director McDonald’s Nederland: ‘Als grootste horecabedrijf van Nederland denken we graag in oplossingen. Uiteraard is elk restaurant anders, dat geldt ook voor onze eigen restaurants, maar elke ondernemer heeft wel met dezelfde uitdagingen te maken om een veilige omgeving voor gasten en medewerkers te creëren. Daarom nodigen we collega-horecaondernemers uit bij ons te komen kijken en met elkaar na te denken over verbeteringen waar de hele horeca iets aan heeft. Zo kunnen we er samen voor zorgen dat alle Nederlanders straks weer op veilige wijze kunnen genieten van alles wat de horeca te bieden heeft.’

McDonald's

Videoclip voor en door medewerkers

McDonald’s lanceert ook een videoclip voor haar medewerkers met uitleg over de aangepaste werkwijze in de restaurants. Rapper Jac Forty heeft de tekst ingezongen en medewerkers spelen mee in de videoclip. ‘We zijn ontzettend trots op alle medewerkers in onze restaurants die zich razendsnel aanpassen aan veranderde omstandigheden, zoals een nieuwe manier van werken in de keukens om meer afstand te bewaren’, vertelt Dito. ‘We hopen dat de rap en videoclip onze crewleden helpen het principe van ‘zet neer, stap weg, pak over’ op een leuke manier nog meer eigen te maken.’


Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.