Deelname aan Hotelwebsite of the Year kost hotels niets, benadrukt Hoteliers.com. Dit is volgens het platform de eerste keer dat een wedstrijd wordt georganiseerd voor websites van Nederlandse hotels.
De winnaar mag een jaar lang de titel ‘Hotel Website of the Year 2021’ voeren, ontvangt een wisselbokaal, een cheque van €1000 en natuurlijk de nodige publiciteit, waar het de organisatie uiteindelijk om te doen is.
Om hoteliers te steunen wil Hoteliers.com de websites van hotels promoten en gasten laten weten dat direct bij hotels boeken net zo aantrekkelijk en gemakkelijk is als via aan OTA.
De verziezing
De verkiezing bestaat uit een publieksronde en een finale waarin de vijf finalisten worden beoordeeld door een onafhankelijke vakjury. Tientallen hotels hebben zich al aangemeld. Inschrijven kan tot 18 december.
In de publieksronde, van 21 december tot 8 januari, mag iedereen stemmen via de website van Hotelwebsite of the Year. De vijf websites met de hoogste aantallen stemmen gaan door naar de finale.
In die finale zal de vakjury de websites van de vijf finalisten op vijf verschillende criteria beoordelen. Op donderdag 14 januari zal de winnaar tijdens een (digitale) ceremonie bekend gemaakt worden.
De vakjury bestaat uit: Vincent van Dijk (HBMEO), Tom van Gessel (Google), Sander Allegro (o.a. QL Hotels), Ravianne van Vliet (Copywriter), Paul Sprakel (Hospitality Management) en Hans Vugts (Hospitality-consultant).
Over Hoteliers.com
Hoteliers.com herlanceerde in oktober hun boekingsplatform, dat geen commissie vraagt aan hotels. Wel betalen hotels een vast bedrag per maand en verwacht Hoteliers.com dat hotels gasten een korting bieden als ze via dit platform boeken. Dat boeken gebeurt op de site van het hotel zelf: het platform is een verzamelplaats maar handelt zelf geen boekingen af.
De coronacrisis bood oprichter van Hoteliers.com Erik Baumann een aanleiding het platform weer eens af te stoffen. ‘Tijdens de coronacrisis werd ook voor de consument duidelijk dat websites voor hotelreserveringen niet gratis zijn. Sterker nog, de torenhoge commissies die gerekend worden aan hotels, komen uiteindelijk uit de zak van de consument. Dit soort websites kunnen allang niet meer rekenen op de sympathie van de ondernemer en ook de consument begint dit te zien.’
Dus hoopt Baumann op toenemende bereidheid van consumenten om andere kanalen te zoeken dan de grote sites als Booking.com en Expedia.
De kracht van zijn platform zit er volgens Baumann vooral in dat de boeking uiteindelijk op de site van het hotel zelf gebeurt. De eigen websites worden volgens hem steeds beter en het boekingsgemak evenaart in veel gevallen de grote boekingssites. Ook is de informatie vaak uitgebreider en actueler. Een verkiezing van de beste en meest gebruiksvriendelijke hotelwebsite is dan een logisch vervolg.