IJsverkopers stukje positiever over de zomer

IJsverkopers stukje positiever over de zomer
Huupkens IJssalons. Beeld: Bert Jansen Fotopersburo

Met het vervallen van de reserveringsplicht in de horeca ziet de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum de komende zomermaanden lichtelijk positief in. 'We zijn er nog lang niet, en omzet inhalen zal niet meer lukken. Maar we zijn blij elke verruiming van de maatregelen.' Echter blijft de 1,5 meter-regel ook voor ijsverkopers een lastig punt.

‘Ik wil graag benadrukken dat ijssalons een enorm zware tijd doormaken of net achter de rug hebben’, zegt Teun Loonen, voorzitter van de Vereniging Ambachtelijk IJscentrum. ‘Toen op 16 maart de horeca op slot ging, sloten ook alle ijssalons. Langzaamaan vond er heropening plaats, maar de mooie dagen van het voorjaar zijn we kwijt. Omzet die de ondernemers niet meer kunnen terugpakken en wél nodig hebben als buffer voor het najaar.’

Geen reserveringsplicht en checkgesprek meer

De voorzitter ziet de nabije toekomst ietwat positiever nu de reserveringsplicht en het checkgesprek voor kleine horecazaken (tot 100 gasten binnen en tot 250 buiten) per 1 juli niet meer nodig zijn. ‘De maatregelen worden versoepeld; dat is natuurlijk heel fijn voor onze ondernemers. Het bezoeken van een ijssalon is een feestelijk moment voor de consument. En vaak is ambachtelijk ijs een impulsaankoop. Die impuls was met de reserveringsplicht ver te zoeken. Daarom – hoe creatief men ook was – misten ijsbereiders nog steeds veel inkomsten. Maar het belangrijkste voor nu is: we kunnen vooruit.’

Versoepelingen bieden weinig soelaas voor ijssalons

Nu de capaciteit binnen én buiten wordt opgeschroefd, ziet Loonen meer ruimte tot ondernemen ontstaan. ‘Het blijft natuurlijk behelpen met die anderhalve meter afstand. Voor de gemiddelde ijssalon – die de 100 plaatsen binnen lang niet haalt – zal deze verruiming niet veel zoden aan de dijk zetten. Maar elke verruiming is welkom. Zo lang de ontwikkelingen zich in een positieve trend bewegen, werkt het bemoedigend voor de ondernemer.’

IJsverkopers kiezen niet massaal voor kuchschermen

De andere versoepeling is dat horecaondernemers op het terras kuchschermen mogen inzetten om tafels dichter bij elkaar te kunnen zetten. Maar uit een poll onder de leden van Ambachtelijk IJscentrum blijkt dat ijsverkopers niet massaal kuchschermen gaan aanschaffen. Het merendeel zegt de ruimte tussen de zitplaatsen te behouden. Loonen begrijpt de keuze. ‘Maar voor ijssalons met een relatief klein terras kan het toch rendabel zijn om te investeren in deze schermen. Dit is per locatie anders.’

Vereniging komt met light protocol

De branchevereniging heeft de afgelopen maanden veel tijd en energie gestoken om de ijsbereiders van Nederland zo goed mogelijk te helpen bij het maken van de juiste keuzes voor hun bedrijf. Het coronaprotocol voor ijssalons, dat per 1 juni van kracht was, wordt aangepast. Per 1 juli kunnen de ijsbereiders een ‘light’ protocol downloaden, dat vooral geënt is op de basisvoorwaarden van het RIVM. Het protocol wordt onder de leden van Ambachtelijk IJscentrum verspreid en is te downloaden op de webiste van de vereniging. ‘We blijven het protocol hanteren. We houden er rekening mee dat we voorlopig nog niet af zijn van de ‘anderhalve meter.’


Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.