Helpdehorecainalmere.nl is opgezet door Sonny Koenen (30) en een compagnon, die beide in een cafetaria werken. Via de site kunnen consumenten bij de bestelwebsites van restaurants komen en daar hun bestellingen plaatsen. ‘Met Thuisbezorgd hebben ondernemers meer kosten, daar willen de consumenten van bewust maken. Of bestel via de telefoon of in de zaak. Die boodschap delen we via social media, maar ook met flyers en posters.’
Website naast werk
Op dit moment staan er 150 restaurants op de website. Afgelopen week zijn er, na aandacht van lokale media, 30 bijgekomen. ‘Ik maak voor elk restaurant een aparte pagina. Dat gaat langzaam, want ik ben ontzettend druk met mijn werk. Mijn compagnon stopt zijn eigen geld erin om reclame te kunnen maken.’
‘Alle beetjes helpen’
Naast de aanmeldingen neemt Koenen ook zelf het initiatief om restaurants op de site te plaatsen. Als ondernemers dat niet willen, haalt hij ze er weer af. Dat is echter nog niet gebeurd. ‘Ik kan geen reden bedenken waarom restaurant er niet op zouden willen staan. Alle kleine beetjes helpen. We zijn geen concurrent van Thuisbezorgd, maar als tien procent van de consumenten via het restaurant zelf bestelt, zal het al flink schelen in de portemonnee van de ondernemers.’
Hoofd boven water houden
Ook Cafetaria De Havenkom heeft het moeilijk, zegt Koenen. ‘Net als iedereen proberen we ons hoofd boven water te houden. We doen afhalen en bezorgen, maar we draaien verlies. Ik weet niet of ik over twee maanden nog werk heb.’ Zijn werkgever vindt de website een goed initiatief. ‘Hij wilde het sponsoren, maar ik zei dat hij eerst zelf maar een beetje winst moest maken.’
Effect eind november zichtbaar
Het doel is om alle restaurants in Almere op de website te zetten. Ook zijn er plannen om een app te maken. Wat het effect is, is volgens Koenen nu nog moeilijk te zeggen. ‘We zijn eind oktober begonnen. Eind november zouden ondernemers een verschuiving moeten zien van Thuisbezorgd naar de eigen website.’