De FSIN Foodshopper Monitor is een jaarlijks terugkerend onderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) naar consumentengedrag. In de editie 2021 die deze week wordt gepubliceerd, worden ruim 6.000 Nederlandse consumenten, verdeeld in vier generaties (Generatie Z, Millennials, Generatie X en Babyboomers), bevraagd op hun consumptiegedrag.
Vaak geen zin om te koken
Alle kookboeken en kookprogramma’s ten spijt, hebben Nederlanders in vergelijking met 2018 steeds vaker geen zin om te koken. Bovendien gaan steeds minder Nederlanders alsnog aan het fornuis staan als ze geen zin hebben om te koken. We kiezen vaker voor gemak. Alle generaties geven sneller toe aan een gemaksoplossing dan twee jaar geleden.
Populairste alternatief
Wel verschillen de gekozen oplossingen per generatie. Voor Millennials en Generatie Z is een maaltijd laten bezorgen het populairste alternatief wanneer ze geen zin hebben om te koken. In 2018 was dat ‘ik kook alsnog’.
De oudere generaties, Generatie X en Babyboomers, kiezen veel vaker voor traditionele gemaksoplossingen. Ze zoeken een functionele oplossing voor het avondeten, zoals een kant-en-klaarmaaltijd, brood, of restjes uit de vriezer.