Het kabinet trekt daarmee één lijn met het verbod op de verkoop van alcoholische dranken in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur.
Restaurants in hotels
De horeca is sinds vorige week gesloten en voor winkels is de verkoop van alcohol na 20.00 uur niet meer toegestaan. De enige plek buitenshuis waarvoor een uitzondering werd gemaakt, waren de hotels. Zij mogen hun restaurant en bar openhouden, omdat het voor hotelgasten niet mogelijk is zelf in de kamer voor eten of drinken te zorgen, zo redeneert het kabinet.
De hotels mochten ook na 20.00 uur alcohol schenken aan hun gasten, maar daar komt nu dus voorlopig een einde aan. Aanleiding is de verwarring die er in sommige gevallen ontstond. Ook maakten mensen er soms misbruik van, wat leidde tot overlast, aldus een woordvoerder van het nationaal kernteam crisiscommunicatie Covid-19.
Een eerdere peiling onder ruim honderd hotels leert dat hoteliers verdeeld waren over het schenken van alcohol na 20.00 uur en ook de regels verschillend interpreteren.
Onbegrip vanuit KHN
KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. 'Het instellen van een alcoholklok in hotels is hét voorbeeld van symboolpolitiek en getuigt van weinig inlevingsvermogen. Het is onacceptabel dat er opnieuw strengere maatregelen voor de horeca worden ingevoerd, terwijl het probleem hem niet zit in de locatie, maar in het gedrag en het geringe draagvlak voor de maatregelen in de samenleving.'
Wel mogen gasten alcoholische dranken gebruiken op de hotelkamer (bijvoorbeeld uit de minibar). Volgens het Veiligheidsberaad is deze beslissing genomen, omdat er enkele incidenten zijn geweest met jongeren die in hotelkamers feesten hadden georganiseerd. KHN: 'Echter zijn deze incidenten op één hand te tellen en zijn deze volgens KHN totaal niet representatief voor wat er in de 2500 hotels in het hele land gebeurt. Blijkbaar is een handjevol incidenten voor het kabinet een reden om de bijna 2500 hotels en hun duizenden gasten te straffen. Dat het kabinet - om maar daadkrachtig over te willen komen – de hele hotelbranche dupeert vanwege het beeld dat alle hotels in Nederland volgens hen vol zit met feestende jongeren, getuigt van weinig kennis van de realiteit en is het toppunt van symboolpolitiek.'
Draagvlak
Volgens KHN moet er vooral op de agenda staan hoe de overheid het draagvlak voor de maatregelen verhoogt. 'Het probleem zit niet in de locatie, maar de grootste problemen zijn het gedrag van mensen en het draagvlak in de samenleving. 'Deze los je dus niet op door een alcoholklok in te stellen.'